
CONSTRUCTING THE TRUTH, DEALING
WITH DISSENT, DOMESTICATING
THE WORLD: GOVERNANCE IN

POST-GENOCIDE RWANDA

FILIP REYNTJENS*

ABSTRACT
Post-genocide Rwanda has become a ‘donor darling’, despite being a
dictatorship with a dismal human rights record and a source of regional
instability. In order to understand international tolerance, this article
studies the regime’s practices. It analyses the ways in which it dealt with
external and internal critical voices, the instruments and strategies it
devised to silence them, and its information management. It looks into
the way the international community fell prey to the RPF’s spin by
allowing itself to be manipulated, focusing on Rwanda’s decent techno-
cratic governance while ignoring its deeply flawed political governance.
This tolerance has allowed the development of a considerable degree of
structural violence, thus exposing Rwanda to the risk of renewed
violence.

RWANDA IS A COUNTRY FULL OF PARADOXES, difficult for outsiders to
comprehend and to apprehend. Although donor assessments differ con-
siderably, and despite concerns over political governance domestically
and the country’s interference in the DRC, many in the international
community have given the post-genocide regime the benefit of the
doubt. Rwanda became and has remained a ‘donor darling’.1 Since
most observers would agree that the regime has achieved impressive
results since 1994, many are ready to support it without asking too
many questions. The International Crisis Group (ICG) remarked that
‘If they sometimes privately agree that some things are going seriously

*Filip Reyntjens (filip.reyntjens@ua.ac.be) is Professor of Law and Politics at the Institute of
Development Policy and Management, University of Antwerp. The author has benefited
greatly from comments by An Ansoms, Bert Ingelaere, René Lemarchand, Scott Straus, Stef
Vandeginste, Claudine Vidal, Lars Waldorf, and two anonymous referees. The usual disclai-
mer applies.
1. Stefaan Marysse, An Ansoms, and Danny Cassimon, ‘The aid “darlings” and
“orphans” of the Great Lakes Region in Africa’, European Journal of Development Research 19,
3 (2007), pp. 433–58.

African Affairs, 110/438, 1–34 doi: 10.1093/afraf/adq075

© The Author 2010. Published by Oxford University Press on behalf of Royal African Society. All rights reserved

Advance Access Publication 24 November 2011

1

 by guest on January 4, 2011
afraf.oxfordjournals.org

D
ow

nloaded from
 

http://afraf.oxfordjournals.org/


wrong, there is a general consensus to give the government a smooth
ride’.2

Yet there is consensus in the international scholarly community3 that
Rwanda is run by a dictatorship with little respect for human rights, little
attention to the fate of the vast majority of its population made up of ever-
poorer peasants, and little awareness of the structural violence its ambitious
engineering project engenders. The regime seeks full control over people
and space: Rwanda is an army with a state, rather than a state with an army.
Although a report by the Commonwealth Human Rights Initiative
expressed major concern and concluded that the state of governance and
human rights did not satisfy Commonwealth standards,4 Rwanda was
admitted to the club without much debate in November 2009. President
Kagame, against whom there is overwhelming evidence of responsibility for
war crimes and crimes against humanity,5 is given red carpet treatment on
his frequent international visits, the Rwandan leadership’s vision is lauded
in many quarters,6 and Rwanda is often presented as a ‘model’.7

How does Kigali get away with it? This article tries to answer this ques-
tion by looking not at the substantive aspects of governance in Rwanda,
but at the regime’s practices (I am of course aware that substance and

2. International Crisis Group, ‘“Consensual democracy” in post-genocide Rwanda: evalu-
ating the March 2001 district elections’ (Report, Nairobi and Brussels, 9 October 2001),
p. 20.
3. The only noticeable exceptions are Phil Clark (University of Oxford) and William
Schabas (National University of Ireland).
4. Commonwealth Human Rights Initiative, ‘Rwanda’s application for membership of the
Commonwealth: report and recommendations of the Commonwealth Human Rights
Initiative’ (August 2009).
5. These crimes took place mainly in Rwanda in 1994, in Zaïre/DRC in 1996–7, and again
in Rwanda in 1997–8, as detailed in numerous reports by several UN bodies, Amnesty
International, and Human Rights Watch. For an early survey of crimes against humanity
committed by the RPF/RPA, see Serge Desouter and Filip Reyntjens, ‘Rwanda: les violation
des droits de l’homme par le FPR/APR – plaidoyer pour une enquête approfondie’
(Working Paper, Centre d’étude de la région des grands lacs d’Afrique, Antwerp,
June 1995). For a view on RPF abuse from within, see Abdul J. Ruzibiza, Rwanda: L’histoire
secrète (Editions du Panama, Paris, 2005). More recently, a major UN report has confirmed
and complemented the data on RPA abuse in the DRC: UN High Commission for Human
Rights, ‘Democratic Republic of the Congo, 1993–2003: report of the mapping exercise doc-
umenting the most serious violations of human rights and international humanitarian law
committed within the territory of the Democratic Republic of the Congo between
March 1993 and June 2003’ (Geneva, August 2010).
6. Kagame set up a Presidential Advisory Council (PAC) which includes CEOs of foreign
companies, academics, and even the founder of Saddleback Church, Pastor Rick Warren.
Tony Blair acts as an ‘unpaid adviser’ to the President. Kagame travels from one award cer-
emony to the next.
7. When Kagame received a Global Citizen Award in 2009, the statement of the Clinton
Foundation read as follows: ‘From crisis, President Kagame has forged a strong, unified and
growing nation with the potential to become a model for the rest of Africa and the world’.
Clinton Foundation, ‘Former President Clinton announces winners of the Third Annual
Clinton Global Citizen Awards’ (23 September 2009), <http://www.clintonglobalinitiative.
org/Newsmedia/newsmedia_pressreleases_92309c.asp?Section=NewsMedi>.

2 AFRICAN AFFAIRS

 by guest on January 4, 2011
afraf.oxfordjournals.org

D
ow

nloaded from
 

www.gov.rw/government/president/interviews/2001/drcserious.html
www.gov.rw/government/president/interviews/2001/drcserious.html
www.gov.rw/government/president/interviews/2001/drcserious.html
www.gov.rw/government/president/interviews/2001/drcserious.html
http://afraf.oxfordjournals.org/


procedure cannot be fully separated, and that overlaps are inevitable).
I analyse the way in which the regime dealt with external and internal
critical voices, the instruments and strategies it devised to silence them,
its assertiveness towards the region and the rest of the world, and its man-
agement of information and ‘truth’. I look into the way the international
community fell prey to the RPF’s spin, by allowing itself to be manipu-
lated and by preferring to see Rwanda’s decent technocratic governance
while ignoring its deeply flawed political governance. I go into a great
deal of detail that may appear tedious, but only in this way can I show
how the regime, acting in a piecemeal fashion, tested step by step the
limits of what was tolerated by its backers.

Dealing with external meddlers

Since the RPF came to power in July 1994, keeping or getting outside
observers out has been a constant concern. By the end of 1995, 38
international NGOs had been expelled and the activities of 18 others
suspended, their assets frozen, and their equipment impounded. In
June 1997 the government, through a large-scale diplomatic offensive,
succeeded in having the mandate of UN Special Rapporteur René
Degni-Segui terminated, as his reports had become a nuisance. He was
replaced by a Special Representative whose mandate and interest in criti-
cizing the regime over its human rights record was much more limited.
The United Nations Human Rights Field Operation in Rwanda
(UNHRFOR) was next in line. On 7 December 1997, the UN High
Commissioner for Human Rights, Mary Robinson, previously con-
sidered a friend of the ‘New Rwanda’ (she visited the country on a
couple of occasions when she was President of Ireland), issued a
communiqué condemning the absence of a reconciliation policy and the
practice of serious human rights violations. The spokesman for the
Rwandan presidency immediately responded by vehemently and categ-
orically denying Robinson’s observations, accusing her of being influ-
enced ‘by informants whose aims are to mislead international opinion
on the situation of Rwanda’.8 The following year the government
refused UNHRFOR permission to continue monitoring the human
rights situation, and sought to limit its activities to mere technical assist-
ance. Robinson decided that such a truncated mandate was unaccepta-
ble, and closed the operation at the end of July 1998. In April 2001, a
round of efficient lobbying ensured the support of the African group in
the UN Commission for Human Rights for striking Rwanda off the
agenda, thus putting an end to formal international concerns with

8. Statement by presidential spokesman, Kigali, 7 December 1997.

GOVERNANCE IN POST-GENOCIDE RWANDA 3

 by guest on January 4, 2011
afraf.oxfordjournals.org

D
ow

nloaded from
 

http://afraf.oxfordjournals.org/


human rights in Rwanda. Canada strongly objected, and got the routine
treatment in return: the Rwandan delegate accused Canada of ‘harbour-
ing many génocidaires’.9

Other external meddlers were from the press or academia. In 1997 alone,
two journalists and one researcher were declared persona non grata. French
scholar Gérard Prunier was violently taken to task after the publication of a
critical but on the whole appropriate analysis.10 The director of the official
information office lashed out against Prunier ‘who claims to be an aca-
demic’, who presents ‘a pseudo analysis of Rwandan society’, and who is no
less than ‘indirectly responsible for the 1994 genocide’.11 On 9 February,
Reuters correspondent Christian Jennings was expelled, apparently for
having written two days earlier that, during a press conference, (then
Vice-President) Kagame had asserted that ‘Rwanda has the right to divert a
part of international aid to contribute to the internal war against Hutu extre-
mists’.12 On 28 November, Stephen Smith of the French daily Libération
was in turn declared undesirable. The chargé d’affaires at the Rwandan
embassy in Paris explained that ‘Smith only has himself to blame, given the
horrors he has written about the country’.13 More recently, in August 2008,
the Rwandan Minister of Information accused the BBC and the VOA of
‘destroy[ing] the unity of Rwandans’ and announced that the government
had ‘the capacity and the right’ to suspend their broadcasts ‘if the situation
doesn’t change’.14 On 25 April 2009, the government banned the
Kinyarwanda service of the BBC. After listening to a preview of a forthcom-
ing programme of ‘Imvo n’Imvano’ (‘Analysis of the Source of a Problem’)
the Minister claimed that it contained ‘most outrageous statements’.
Criticism routinely met with strongly worded rebuttals. A few examples

must suffice. After reports were almost simultaneously released by
Amnesty International (AI)15 and Human Rights Watch (HRW),16 the
Ministry of Foreign Affairs claimed that this was part of a ‘political strat-
egy’ of opponents acting ‘under the cover of international human rights

9. Agence France-Presse (AFP) (Geneva, 20 April 2001).
10. Gérard Prunier, ‘Rwanda: the social, political and economic situation in June 1997’
(Report, Writenet (UK), July 1997).
11. Wilson Rutayisire, ‘Gérald [sic] Prunier: a eulogy for genocide’ (Ministry of
Information, Kigali, 24 October 1997).
12. Reuters (Kigali, 7 February 1997).
13. Reporters sans Frontières (RFS) and Internatonal Freedom of Expression Exchange
(IFEX) (Communiqué, Toronto, 2 December 1997). In ‘Rwanda: enquête sur la terreur
tutsie’, published in Libération on 27 February 1996, Smith had documented crimes against
humanity and war crimes committed by the RPF.
14. ‘La BBC et la VOA accusées par Kigali de “détruire l’unité des Rwandais”’ (AFP,
Kigali, 19 August 2008).
15. Amnesty International, ‘The troubled course of justice’ (London, 26 April 2000).
16. Human Rights Watch, ‘Rwanda: the search for security and human rights abuses’
(New York, April 2000).

4 AFRICAN AFFAIRS

 by guest on January 4, 2011
afraf.oxfordjournals.org

D
ow

nloaded from
 

http://afraf.oxfordjournals.org/


organizations’. The HRW report was described as ‘very mean-spirited,
grossly prejudiced and shallowly researched’, and the organization was
accused of ‘consciously waging a war of lies and defamation against the
Rwandan government of national unity’; the report was a ‘patent and sha-
meless attempt to interfere in the internal politics of Rwanda and an
immoral attempt to enhance the political agendas of certain opponents’.17

Barely a month later, a report by HRW accusing the Rwandan army of
massacring civilians and practising rape on a large scale in the DRC18 was
said to be ‘malicious, baseless and biased’ by the government spokesman
Joseph Bideri: ‘These are not human rights reports, but just political
documents.…These documents are authored by one Dr Alison Des
Forges who wants to slander the Rwandan government in the face of the
donor community.’19 Almost a decade later Des Forges, Human Rights
Watch’s senior adviser for Africa, was declared persona non grata.20

HRW’s May 2001 report ‘Uprooting the rural poor in Rwanda’ was said to
be ‘baseless and full of lies’, and HRW stood accused of disseminating ‘a
propaganda that undermines human rights by promoting ethnic division
among Rwandans’. A month later, a report by AI on the human toll of
the Rwandan occupation of eastern DRC21 was characterized as ‘outright
bias, lack of objectivity and outright lies’. Amnesty’s observations were
‘clearly unsubstantiated’ and ‘a reflection of the longstanding antipathy
that AI has demonstrated towards Rwanda’. Using its ‘genocide credit’
(see below) to exploit the suffering of the victims for political ends, the
government claimed that AI’s accusations were ‘an insupportable insult to
the memory of the more than a million victims of the 1994 genocide’.22

Accusations of intimidation and fraud related to the 2003 elections gave
rise to new angry statements. In a Foreign Ministry communiqué of
11 May 2003 a HRW report23 was said to attempt to ‘sabotage the

17. Pan-African News Agency (PANA) (Kigali, 29 April 2000).
18. Human Rights Watch, ‘Eastern Congo ravaged: killing civilians and silencing protest’
(New York, May 2000).
19. The Monitor (Kampala), 13 May 2000. Interestingly, during a visit to Kigali the UK
Minister for Overseas Development Cooperation, Clare Short, made exactly the same accu-
sations on Rwandan television.
20. After having been refused access at a land border crossing with Burundi in early
September 2008, Des Forges landed at Kigali airport on 3 December to attend an inter-
national conference on judicial assistance, but was prevented from leaving the plane and
forced to return to Brussels. General Prosecutor Ngoga later justified the measure by stating
that ‘HRW’s interference only benefited the génocidaires’. ‘HRW chief meets government
officials’, Sunday Times (Kigali), 22 March 2009.
21. Amnesty International, ‘Democratic Republic of Congo. Rwandese-controlled East:
devastating human toll’ (London, 19 June 2001).
22. Government of Rwanda (GOR), ‘Response to the Amnesty International Report,
“Democratic Republic of Congo. Rwandese-controlled East: devastating human toll”’
(Kigali, n.d. [2001]).
23. Human Rights Watch, ‘Preparing for elections: tightening control in the name of
unity’ (New York, May 2003).

GOVERNANCE IN POST-GENOCIDE RWANDA 5

 by guest on January 4, 2011
afraf.oxfordjournals.org

D
ow

nloaded from
 

http://afraf.oxfordjournals.org/


process of political normalization (and) to counter the sending of aid’.
On 13 May, the Rwandan (governmental) National Commission for
Human Rights was ‘surprised by the lightness of the information (that)
only aims at stirring up confusion in the minds of the Rwandans’.
Reacting to a report by Amnesty International,24 the government won-
dered ‘whether AI’s sources are not those who still harbour the philos-
ophy of génocidaires’ and failed to ‘understand the motive behind the
baseless and malicious allegations contained in (the) report’, adding that
‘AI, since 1994, has been relentless in rubbishing the efforts of the
Rwandan government’.25

Reports by official multilateral bodies fared no better. In July 2000, an
International Panel of Eminent Persons (IPEP) entrusted by the OAU to
investigate the genocide published its report,26 which contained a section
highly critical of the RPF, accusing it of having committed large-scale mas-
sacres before, during, and after the genocide. In a press statement,
President Kagame accused IPEP of bias and lack of independence, and
claimed it had relied too much on the ‘revisionist literature’ of Gérard
Prunier and myself.27 Interestingly, Kagame stated that ‘Where the investi-
gation has remained within the mandate and terms of reference given by
the OAU, the report has been relevant, informative and shows originality
in its investigation’, but he criticized the report where, in his view, it went
‘outside the mandate and terms of reference’28 – in other words, where it
mentioned RPF abuse. After an EU observer mission criticized aspects of
the August 2003 presidential election, the chairman of the National
Election Commission claimed that the mission was ‘inspired by a spirit of
bias, lacks the slightest objectivity, and simply wants to defend the interest
of (opposition) candidate Faustin Twagiramungu’.29 When the report on
Rwanda from the African Peer Review Mechanism (APRM) congratulated
the country on a number of issues, but was also critical on themes of politi-
cal governance, Kagame lashed out at the experts: ‘People who made the
peer review report were experts who studied in the best universities in the
world. We gave them access to all the information they wanted, but I was

24. Amnesty International, ‘Rwanda: run-up to presidential elections marred by threats
and harassment’ (London, 22 August 2003).
25. GOR, ‘Response to Amnesty International’s report on Rwanda’s forthcoming elec-
tions’ (Kigali, n.d.).
26. International Panel of Eminent Personalities to Investigate the 1994 Genocide in
Rwanda and the Surrounding Events, ‘The Preventable Genocide’ (Addis Ababa, 7 July
2000).
27. We were part of the editorial committee for the report; the Rwandan government
unsuccessfully attempted to have us excluded.
28. ‘Rwandan government protests against new report on the genocide’ (News report,
Africa Online, 24 August 2000).
29. ‘Présidentielle: le Rwanda mécontent des critiques européennes sur le scrutin’ (AFP,
Kigali, 28 August 2003).

6 AFRICAN AFFAIRS

 by guest on January 4, 2011
afraf.oxfordjournals.org

D
ow

nloaded from
 

http://afraf.oxfordjournals.org/


so surprised when they came up with allegations that Rwanda has no politi-
cal space’, adding that ‘Probably they don’t understand the meaning of
political space. Because if they knew, Rwanda would be an example.’30

The 2005 US Department of State’s Country Reports on Human Rights
Practices met with an acerbic rebuttal. The report was said to be ‘riddled
with inaccuracies and inconsistencies’, and most of its observations were
simply denied. Thus, ‘There are no political detainees in Rwanda’; the
accusation that political freedoms were limited was ‘a subjective opinion
unsupported by evidence’; and ‘Government considers the charge that
Tutsis, particularly English speaking Tutsis, are favoured contemptible
and unworthy to be dignified with a reply’.31 The UN was treated in
much the same vein. When a report discussed in the Security Council
documented Rwanda’s continuing support for the DRC rebel group
CNDP,32 the government responded in its usual style, denouncing ‘the
dangerous inaccuracies and outright lies’ contained in the report, whose
objectives were ‘malicious’ and which was replete with accusations ‘result-
ing from hearsay, perceptions and stereotypes’. As always, it was the
others’ fault: the UN and the international community ‘have failed to
neutralize the persistent threat’ posed by the FDLR, and they should
‘boldly acknowledge and confront their own failures and weaknesses’.33

Once again exploiting the ‘genocide credit’, the Minister of Information
claimed that the report was ‘a continuous ploy by powerful countries to
disregard the truth when it comes to Rwanda (and) to hide their guilt
after they abandoned Rwandans during the genocide’.34 The reaction to
the DRC Mapping Exercise of the UN High Commissioner for Human
Rights35 was similarly robust. Even before the report was released,
Foreign Minister Mushikiwabo wrote to the UN Secretary-General that
‘attempts to take action on this report – either through its release or leaks
to the media – will force us to withdraw Rwanda’s various commitments
to the United Nations, especially in the area of peacekeeping’.36

30. ‘Enough political space – Kagame’, The New Times (Kigali), 27 January 2006.
31. ‘Rwanda Response to the 2005 State Department Country Reports on Human Rights
Practices, released by the Bureau of Democracy, Human Rights and Labor on March 8,
2006’ (Kigali, 2006).
32. United Nations, Security Council, ‘Final Report of the Group of Experts on the
Democratic Republic of the Congo’ (S/2008/773, 12 December 2008).
33. ‘Statement by the Government of Rwanda on the report of the UN Group of Experts
on the Democratic Republic of the Congo’ (Kigali, 15 December 2008).
34. ‘UN report “part of west conspiracy against Rwanda”’ (Rwanda News Agency,
15 December 2008).
35. UN High Commissioner for Human Rights, ‘Democratic Republic of the Congo,
1993–2003. Report of the Mapping Exercise’ (UNHCHR, August 2010).
36. Letter dated 5 August 2010 from Louise Mushikiwabo to Ban ki-Moon. This was not
a hollow threat as Rwanda contributes several thousand troops to the UNAMID mission in
Darfur.

GOVERNANCE IN POST-GENOCIDE RWANDA 7

 by guest on January 4, 2011
afraf.oxfordjournals.org

D
ow

nloaded from
 

http://afraf.oxfordjournals.org/


Eliminating domestic dissent

After the RPF seized power in July 1994 and established a ‘Government
of National Unity’ purportedly in line with the 1993 Arusha peace
accord, initially a number of politicians, civil servants, judges, and mili-
tary in place under the old regime either remained in the country or
returned from abroad, and indicated their willingness to cooperate with
the RPF. The illusion of inclusiveness was soon shattered, however, by
the departure into exile first of Hutu, later of Tutsi genocide survivors,
and even, eventually, of RPF old hands. From early 1995, Hutu elites
became the victims of harassment, imprisonment, and even physical elim-
ination. Provincial governors (préfets), local mayors, head teachers, clerics,
and judges were killed in increasing numbers. During the following years,
the same fate befell Tutsi politicians, officers, journalists, and leaders of
civil society whose loyalty to the regime was in doubt. In many cases, the
responsibility of the Rwandan Patriotic Army (RPA, which had become
the national army) was well documented.37 During the first months of
2000, the President, the Prime Minister and the Speaker of Parliament
were forced to resign, and the latter two went into exile, showing how
little space there was for views that were dissenting or seen as such. There
are not many other countries where, in the absence of regime change, so
many ministers, MPs, high-ranking army officers, civil servants, judges,
diplomats, and civil society leaders have been jailed, killed, ‘disappeared’
or driven into exile abroad.
The destruction of the MDR (Mouvement Démocratique Républicain),

the last party that attempted to maintain some autonomy towards the
RPF, started in earnest in 1998. During a meeting in May of a ‘Forum
for national orientations’, the MDR proposed a document in which it
defended a number of positions on the past and the present that were
quite opposed to those of the RPF.38 The MDR was summoned to
rewrite its homework in no uncertain terms, which it did in less than a
week: the new document toed the RPF line and every word critical of the
regime had disappeared. The party was nonetheless banned altogether in
2003 (see below). While it was dealing with the MDR, the regime made
sure that no other opposition parties emerged. On 30 May 2001, former
President and RPF leader Pasteur Bizimungu, a Hutu, announced the
creation of a new party, the PDR (Parti démocratique pour le

37. For early examples, see the following reports by Human Rights Watch: ‘Rwanda: a
new catastrophe?’ (December 1994); ‘Rwanda: the crisis continues’ (April 1995); ‘Local
Rwandan leaders assassinated’ (August 1995); ‘HRW and FIDH condemn new killings in
Rwanda’ (July 1996). See also Ruzibiza, Rwanda.
38. MDR, ‘Contribution du Mouvement Démocratique Républicain dans la recherche de
solutions aux problèmes que rencontre le Rwanda’ (Party document, 23 May 1998).

8 AFRICAN AFFAIRS

 by guest on January 4, 2011
afraf.oxfordjournals.org

D
ow

nloaded from
 

http://afraf.oxfordjournals.org/


renouveau)-Ubuyanja. Bizimungu and former Minister Charles
Ntakirutinka were immediately placed under house arrest, while other
initiators of the party were threatened to the extent that three of them left
the party two weeks after its aborted creation. Interestingly, this campaign
mainly targeted Tutsi members, which then made it possible to present
the PDR as an ‘ethnist’ Hutu party. Another PDR leader, Gratien
Munyarubuga, was assassinated; yet another, Major Frank Bizimungu (a
Tutsi officer without blood ties to Pasteur Bizimungu), ‘disappeared’. On
7 April 2002, Kagame gave clear notice to his predecessor in a speech
during the annual genocide commemoration: ‘The day will come when I
will have to take decisive action against these people. When this day has
come, even their (Western) sponsors with whom they spend time drinking
tea will be powerless.’39 Two weeks later Bizimungu and Ntakirutinka
were arrested and jailed; during the following weeks, dozens of others sus-
pected of supporting the PDR joined them in prison.

With elections in view later that year, the MDR was dealt the final blow
in the Spring of 2003. Despite its full control of all instruments of local,
provincial, and national management, and the reinforcement offered by its
constitutional engineering, the RPF was not confident about the outcome
of the polls.40 It therefore closed off the last potential spaces of political
contestation. President Kagame gave notice in a speech on 31 March,
when he addressed his opponents in a veiled way that was however very
easily understood by Rwandans: ‘If they come with the objective of hinder-
ing our programmes, they will be injured.…Our clemency decreases.…
To whoever prides himself of having harvested sorghum or maize, we will
say that we have mills to crush them.’ The outcome of the political process
was without doubt: ‘I can tell you that the result of the elections is known.
… I can tell you for 100 percent that the elected will be those who follow
the policy of reconstructing the country.…Those who want to bring divi-
sionism… have no place in this country.’41

Kagame’s threats were immediately followed by deeds. On 15 April,
Parliament recommended the banning of the MDR. During the debate,
the meaning of ‘divisionism’ became quite clear: indeed the report of the

39. ‘Rwanda leader Kagame warns opponents on genocide anniversary’ (AFP, Kigali,
7 April 2002).
40. The RPF’s limited belief in elections was made clear in an internal document pro-
duced before the genocide: ‘The strong foundations put in place during the transitional
period must allow the Front to organize the timely departure of Habyarimana Juvénal with
or without elections (these need to be organized at the moment of the RPF’s choosing, in
the light of the situation in the country).’ RPF, ‘Objectifs du Front’, translated from French.
This text is not dated, but it was probably written in February 1994. While it is not signed,
the style suggests that the author may well be Tito Rutaremara, a leading RPF ideologue
belonging to the (small) progressive wing of the party.
41. Speech by President Kagame on International Water Day, Rebero, Bwisige District,
Byumba, 31 March 2003.

GOVERNANCE IN POST-GENOCIDE RWANDA 9

 by guest on January 4, 2011
afraf.oxfordjournals.org

D
ow

nloaded from
 

http://afraf.oxfordjournals.org/


parliamentary commission stated that the MDR had said in
November 1994 ‘that it is an opposition party (which means) that it has
the intention to divide the Rwandans again’. The government did not
play hard to get: on 16 May, ‘the Council of Ministers, having studied the
conclusions of Parliament on the case of the MDR, approves these con-
clusions and confirms the banning of the MDR because of its division-
ism, and requests the competent authorities to give effect to this decision
in accordance with the law’.42

This decision was accompanied by a crackdown on those considered
close to the MDR. Former Defence Minister General Emmanuel
Habyarimana and Colonel Balthazar Ndengeyinka, both quoted in the
parliamentary report, were lucky to escape to Uganda, and from there to
Europe. Others were less fortunate: on 1 April, Major Félicien
Ngirabatware was arrested and detained incommunicado; on 3 April, the
former secretary of General Habyarimana ‘disappeared’, followed on
7 April by MDR MP Léonard Hitimana. When on 23 April the same fate
befell former Supreme Court judge Colonel Augustin Cyiza, a mise en scène
was devised to suggest that he had fled to Uganda.43 In addition, two
parties that attempted to fill the void left by the MDR were refused recog-
nition: on 11 August, just before the elections, the government rejected the
applications of ADEP-Mizero (Alliance pour la démocratie, l’équité et le
progrès) and of the PSP (Parti pour la solidarité et le progrès).
In the eyes of the regime, the elimination of the political opposition was

legitimate. As a matter of fact, it claimed there was no genuine opposition.
During an interview with a Belgian journalist, President Kagame claimed
that his opponents were ‘ignorant’, ‘misguided’ or ‘disgruntled’. Anyway,
they were just a minority: ‘The majority of people in Rwanda are engaged
in these processes (of building the country) and are happy.’44 The idea that
those who do not adhere to the RPF view have no place in the political dis-
pensation is quite old. Already in 1996, the government weekly La Nouvelle
Relève expressed the hope that the road followed would be ‘the result of a
popular consensus between the leaders and the enlightened part of the
people’;45 this obviously leaves little space for the unenlightened part. In
the same vein, the ICG noted that ‘When the regime’s viewpoint is not
respected, accepted or understood, it is simply imposed. In this context, the

42. Government communiqué, ‘Le gouvernement approuve la dissolution du parti MDR’
(Agence Rwandaise d’Information, Kigali, 19 May 2003). At the time of this decision, the
Prime Minister and the Minister of the Interior were members of the MDR.
43. On this episode, see Thierry Cruvellier et al., Augustin Cyiza: Un homme libre au
Rwanda (Karthala, Paris, 2004).
44. ‘“Seek broad, long-term solutions”, Kagame urges Congolese’, Kigali, 13 April 2002,
interview with Marc Hoogsteyns, <www.gov.rw/government/president/interviews/2001/
drcserious.html>.
45. La Nouvelle Relève (Kigali), 31 May 1996.

10 AFRICAN AFFAIRS

 by guest on January 4, 2011
afraf.oxfordjournals.org

D
ow

nloaded from
 

www.gov.rw/government/president/interviews/2001/drcserious.html
www.gov.rw/government/president/interviews/2001/drcserious.html
http://afraf.oxfordjournals.org/


political parties that exist today in Rwanda are only tolerated if they agree
not to question the definition of political life drawn up by the RPF.’46

Likewise, a USAID report concluded that ‘The regime has demonstrated a
high degree of sensitivity to criticism. Those critical of the regime are often
silenced, marginalized, intimidated, or forced into exile.’47 The League for
Human Rights in the Great Lakes Region (LDGL) observed ‘some sort of
a vicious circle: the regime proceeds to the closure of democratic space; in
order to counter that, initiatives are taken to combat the regime which in
turn closes even further, in order to smother every attempt at contestation
and every possibility of free expression’.48

Despite the disappearance of opposition parties, come election time the
RPF did not feel secure. The National Election Commission was to be
the weapon of control, indeed ‘political control at its best’ in the view of
the ICG.49 It was ‘both too powerful and too partisan… a tool of political
control, not an independent and transparent institution’.50 The cam-
paigns preceding the 2003 presidential and parliamentary elections and
the 2008 parliamentary elections were marred by arrests, ‘disappearances’,
and intimidation.51 During the 2003 vote, an EU observer mission saw
fraud, intimidation, the manipulation of electoral lists, ballot-box stuffing,
lack of secrecy of the vote, and lack of transparency in the counting pro-
cedure. The mission concluded that ‘political pluralism is more limited
than during the transitional period’.52 The 2008 mission found that the
RPF’s tactics had worked too well, as the party obtained over 98 percent
of the vote,53 a result seen as too ‘Stalinist’ and therefore reduced to
78.76 percent when the official result was proclaimed. So the RPF
‘offered’ 20 percent of the vote and 11 seats to two other parties, that
were however not opposition parties, but part of the RPF’s cartel.54 This

46. International Crisis Group, ‘Rwanda at the end of the transition’ (ICG, Africa Report
No. 53, 13 November 2002), p. 2.
47. USAID, ‘Rwanda democracy and governance assessment’ (November 2002), p. 46.
48. LDGL, ‘Dynamiques de paix et logiques de guerre. Rapport annuel sur la situation
des droits de l’homme dans la région des grands lacs. Année 2002’ (May 2003).
49. International Crisis Group, ‘“Consensual democracy”’, p. 12.
50. Ibid. p. 23.
51. Mission d’observation électorale de l’Union Européenne, ‘Rwanda. Election
présidentielle 25 août 2003. Elections législatives 29 et 30 septembre, 2 octobre 2003’ (Final
Report); European Union Election Observer Mission, ‘Republic of Rwanda, Legislative
Elections to the Chamber of Deputies 15–18 September 2008, Final Report’.
52. Mission d’observation électorale de l’Union Européenne, ‘Rwanda. Election
présidentielle’, p. 4.
53. This calculation by members of the EU observation team was based on a very robust
sample size of 24.96 percent of the total vote (which gave a standard error for the smallest
sample of under 1 percent).
54. While the observer mission noted a great number of irregularities in its report, the mis-
sion’s chairman, British MEP Michael Cashman, refused to make this particularly damning
information public.

GOVERNANCE IN POST-GENOCIDE RWANDA 11

 by guest on January 4, 2011
afraf.oxfordjournals.org

D
ow

nloaded from
 

http://afraf.oxfordjournals.org/


is therefore a de facto single-party situation, where the RPF is ‘the sole
legal political operative in the country’.55

While the political opposition seemed to have been eliminated in 2003, it
resurfaced in 2009–10 in the perspective of the 2010 presidential elections.
Until then, none of the existing parties considered themselves to be in the
opposition and they were part of a cartel dominated by the RPF. Indeed
during a meeting of the Liberal Party in 2008, one of its leaders stated that
‘we are not here to oppose President Kagame, but to build the nation.
Rwanda does not need a European-type opposition.’56 One opposition
party, PS-Imberakuri, was registered in mid-2009, while two other
would-be contenders, the Democratic Green Party and Forces
Démocratiques Unifiées (FDU)-Inkingi, were prevented from seeking rec-
ognition through systematic sabotage. Yet these initiatives challenged the
RPF’s political monopoly and introduced, inside the country,57 a debate
that contested the ruling party’s discourse. Although the RPF controlled all
layers of government, from the local to the national, these challenges were
seen as a major threat, the more so since they occurred at a time when the
regime experienced instability within.58 Party leaders were threatened, splits
in the parties were engineered, administrative obstacles prevented them
from functioning. Opposition leaders were jailed, even assassinated, as were
independent journalists.59 The three candidates that were allowed to face
the incumbent during the presidential poll on 9 August 2010 were put
forward by parties belonging to the RPF’s cartel. In what was in effect a one-
party contest, Kagame obtained 93 percent of the vote, while the turnout
was a whopping 98 percent. Rwandans know well what is expected of them.
Civil society too was eliminated as an autonomous force. Since the

second half of the 1990s, human rights defenders, advocates of rural
development, and NGOs generally have been threatened by arrests, ‘dis-
appearances’, and intimidation.60 In 1998, two leaders of the human
rights associations Cladho and Liprodhor went into exile. In the same
year André Sibomana, chair of the Rwandan Association for Human
Rights and Public Freedoms (ADL), died of an illness that might have

55. International Crisis Group, ‘“Consensual democracy”’, p. 23.
56. ‘Rwanda. Elections en trompe-l’œil’, Le Vif-L’Express (Brussels), 4 August 2008.
57. A number of opposition movements have been active abroad during the last fifteen
years.
58. Several high-ranking officers were arrested or fled the country, and there were recurrent
rumours of a coup d’état.
59. For an overview, see Filip Reyntjens, ‘Chronique politique du Rwanda, 2009–2010’ in
Stefaan Marysse, Filip Reyntjens, and Stef Vandeginste (eds), L’Afrique des grands lacs.
Annuaire 2009–2010 (L’Harmattan, Paris, 2010), pp. 273–98.
60. A survey of these practices can be found in Front Line Rwanda, ‘Disappearances,
arrests, threats, intimidation of human rights defenders 2001–2004’ (Dublin, 2005). In
addition to human rights defenders, the report highlights the persecution of rural defenders,
independent journalists, and NGOs.

12 AFRICAN AFFAIRS

 by guest on January 4, 2011
afraf.oxfordjournals.org

D
ow

nloaded from
 

http://afraf.oxfordjournals.org/


been cured had he been allowed to leave the country to seek treatment
abroad. In addition to direct persecution, the secret services infiltrated
civil society groups; ‘such tactics have largely succeeded in breaking up
the Rwandan local NGO network’.61 The Tutsi survivors’ organization
Ibuka, which had become increasingly critical of the government, was
neutralized in 2000. Its vice-president Josué Kayijaho went into exile and
Kayijaho’s brother Assiel Kabera was assassinated. Ibuka’s leadership was
replaced by RPF faithfuls such as Antoine Mugesera, a member of the
party’s political bureau, and Ibuka ceased criticizing the regime. A law
promulgated in April 2001 gave the authorities wide-ranging powers to
control the management, finances, and projects of national and inter-
national NGOs. LDGL observed that ‘Rwanda surprises particularly by
the weird collusion between the government and important sections of
civil society. Spaces of free expression are almost all invaded or reduced
to a minimum in order to prevent contestation.’62 In clear terms, ‘civil
society’ was infiltrated and manipulated by the regime. The practice of
controlling and coopting also extended to international NGOs: ‘LandNet
Rwanda, for example, an umbrella network of local and international
NGOs, now has a Ministry of Lands official as an ex officio member.’63

The final assault on civil society came in 2004, a year after the elimin-
ation of the political opposition, and it was conducted in exactly the same
vein. In a move reminiscent of the 2003 report on the MDR, at the end
of June 2004 a ‘Parliamentary Commission of Inquiry on Genocidal
Ideology’ recommended the banning of a number of associations ‘preach-
ing the ideology of genocide and ethnic hatred’. Among them was the last
remaining independent human rights organization, Liprodhor, as well as
half a dozen other groups, including some involved in the promotion of
peasant interests. In addition, several international NGOs, as well as
France and the Netherlands, stood accused. International human rights
groups protested, to no avail.64 Contrary to the MDR precedent a year
earlier, it proved unnecessary to ban Liprodhor formally. After Parliament
sent a list of a dozen Liprodhor cadres to the government with the request

61. International Crisis Group, ‘“Consensual democracy”’, p. 20. This tactic of infiltration
was widely used. The ICG noted that from July 1994 RPF cadres ‘applied to work in UN
agencies, local and foreign NGOs and key businesses to monitor attitudes towards the gov-
ernment and general activities’, ibid., p. 7.
62. LDGL, ‘La problématique de la liberté d’expression au Rwanda’ (Report, Kigali,
December 2001).
63. Johan Pottier, ‘Land reform for peace? Rwanda’s 2005 land law in context’, Journal of
Agrarian Change 6, 4 (2006), pp. 509–37, p. 510. See also Paul Gready, ‘“You’re either with
us or against us”: civil society and policy making in post-genocide Rwanda’, African Affairs
109, 437 (2010), pp. 637–57.
64. See, for example, Human Rights Watch, ‘Rwanda: parliament seeks to abolish rights
group’ (New York, 2 July 2004); Amnesty International, ‘Rwanda: deeper into the abyss –
waging war on civil society’ (London, 5 July 2004).

GOVERNANCE IN POST-GENOCIDE RWANDA 13

 by guest on January 4, 2011
afraf.oxfordjournals.org

D
ow

nloaded from
 

http://afraf.oxfordjournals.org/


that they be arrested and prosecuted, in early July most of its leadership
fled to Uganda and Burundi. This was the end of Liprodhor as an auton-
omous organization, something the government openly welcomed: in a
declaration of 18 September, it noted ‘that Liprodhor has separated itself
from those among its members corroded by the ideology of genocide
(and that) the General Assembly of Liprodhor, during its meeting of
11 September 2004, has asked to be forgiven by the people and govern-
ment of Rwanda for the bad behaviour of some of its representatives and
members’.65 This contentment was understandable, as most new
members of the board of Liprodhor were RPF faithfuls. Rather than
banning it, the RPF took over and thus neutralized Liprodhor.
The media underwent the same fate as civil society.66 Under the title

‘An atrophied and muzzled press’, the ICG noted that ‘Since 1998, each
stage in the concentration of power seems to have been accompanied by
additional restrictions on the subjects the press could cover.’67 In
November 2001, Reporters sans Frontières called President Kagame a
‘predator of press freedom’ and noted that only one weekly, Umuseso, was
‘relatively independent’. The report concluded that ‘Journalists continue
to suffer threats and pressures’.68 Around the same period, a report by the
LDGL found that ‘the press is again targeted by the regime’ and that
‘while fewer journalists are arrested or killed lately, this is not due to a
larger openness of the authorities, but rather to the fatigue and/or the res-
ignation of a profession that prefers to adopt a low profile instead of
seeking confrontation with an authoritarian regime.…The degree of
press freedom is inversely proportional to the omnipotence of the internal
(DMI) and external (ESO) intelligence services.’69 The ‘relatively inde-
pendent’ Umuseso was under continuous threat. Its editor-in-chief Ismail
Mbonigaba was twice arrested in 2002 and 2003, and three journalists
were detained in mid-2002. Harassment came in several ways: pressures
on announcers, intimidation, demonization, seizure of entire issues, but
the strongest threat came in the wake of the campaign against the MDR
(see above). Among the ‘promoters of division’, the parliamentary commit-
tee included ‘the journalists of Umuseso’. Again in August 2006,

65. ‘Déclaration du conseil des ministres à l’issue de sa réunion au Village Urugwiro, le 17 septem-
bre 2004, relative au rapport de la Chambres des Députés sur les tueries de Gikongoro et de
l’idéologie génocidaire au Rwanda’ (Kigali, 18 September 2004).
66. For an excellent survey of the fate of the media under RPF rule, see Lars Waldorf,
‘Censorship and propaganda in post-genocide Rwanda’ in Allan Thompson (ed.), The
Media and the Rwanda Genocide (Pluto Press and Fountain Publishers, Kampala, 2007),
pp. 404–16.
67. International Crisis Group, ‘Rwanda at the end of the transition’, p. 14.
68. Reporters sans Frontières, ‘Rwanda. Discreet and targeted pressure: President Kagame is a
predator of press freedom’ (Paris, 7 November 2001).
69. LDGL, ‘La problématique de la liberté d’expression’.

14 AFRICAN AFFAIRS

 by guest on January 4, 2011
afraf.oxfordjournals.org

D
ow

nloaded from
 

http://afraf.oxfordjournals.org/


Reporters sans Frontières expressed concern about the ‘increasingly
hostile climate’ for independent papers, after several journalists were
threatened, arrested, or roughed up. In April 2010, Umuseso and
Umuvugizi, another paper with independent tendencies, were suspended
for a period of six months, thus banning them from covering the electoral
campaign and the presidential poll (see above). The editor of Umuvugizi
fled to Kampala, while its co-editor was killed in Kigali the day after he
published a story on the regime’s hit squads on the paper’s website
(which was blocked inside Rwanda). Even foreign media were targeted.
In January 2006, two Rwandan journalists working for the VOA and the
BBC were accused of ‘treason’: according to the police spokesman, they
were no ‘patriots’ and ‘the ideology of these journalists needs revision’.70

The BBC was banned from FM relay in Rwanda during two months in
2009, and threatened with the same sanction in mid-2009, this time
along with the VOA.71

The way in which the political opposition, civil society, and the press
were treated epitomized a more general attempt at controlling people and
space. This showed in the maintenance of a large and efficient army, able
to operate inside and far beyond national borders; in the establishment of
‘re-education’, ‘solidarity’, and ‘regroupment’ camps; in the villagization
policy (imidugudu); in the tense relations of distrust with non-state and
foreign actors; and in the emergence of a powerful intelligence capacity,
with the DMI operating inside the country and the ESO abroad. Despite
its civilian appearance, Rwanda is an army with a state rather than a state
with an army, and it is effectively run by a military regime. The central
place taken by the military and intelligence services allowed one analyst to
call Rwanda a ‘securocracy’.72 Indeed military skills permeate the way in
which Rwandans must be ‘educated’. A ‘Manual for the solidarity camps
and other training’ issued by the Civic Education Service of the National
Unity and Reconciliation Commission (NURC) contains a section on
‘self-defence’. Among other things, students are taught how to ‘perform
military drills’, ‘stripping and assembling of AK-47 rifle’, and ‘use
combat tactics in a section and a platoon’.73

Control is not just military. Law, too, became a potent instrument in
the RPF’s hands. Laws on ‘divisionism’ (2001) and on ‘genocide

70. Reporters sans Frontières, ‘Rwanda: le chef de l’état inaugure une salve d’attaques verbales
des autorités contre les journalistes’ (31 January 2006).
71. ‘Pressure on VOA radio mounts from government’ (RNA, Kigali, 19 June 2009);
‘BBC risks indefinite ban from Rwanda’ (RNA, Kigali, 26 June 2009).
72. Elizabeth Sidiropoulos, ‘Democratisation and militarisation in Rwanda: eight years
after the genocide’, African Security Review 11, 3 (2002), pp. 77–87.
73. République du Rwanda, Commission nationale pour l’unité et la réconciliation,
‘Manuel pour les camps de solidarité et autres formations’ (Manual, Kigali, October 2006),
p. 120.

GOVERNANCE IN POST-GENOCIDE RWANDA 15

 by guest on January 4, 2011
afraf.oxfordjournals.org

D
ow

nloaded from
 

http://afraf.oxfordjournals.org/


ideology’ (2008) allowed the elimination of dissident voices and the impo-
sition of the RPF’s reading of history and truth. Ill-defined charges under
these broadly phrased laws were frequently used to serve political or per-
sonal interests.74 As of August 2009, there were reportedly 912 persons in
prison on genocide ideology accusations.75 The 1995 ‘Fundamental Law’
was a piece of subtle and smart constitutional engineering that allowed
concealment of the monolithic nature of the exercise of power. Under the
labels of ‘power sharing’ and ‘national unity’, it institutionalized RPF
dominance, while avoiding the creation of an image of unfettered
control.76 The 2003 constitution proceeded from the same logic. Among
other mechanisms, this was achieved by the role assigned to the Senate
and the Consultative Forum for Political Organizations, both dominated
by the RPF, to ‘discipline’ political parties.77

Despite the appearance of political pluralism, e.g. through a ‘coalition
government’, the RPF managed to monopolize real, though sometimes
less visible, decision making. The ICG found that, from July 1994, RPF
cadres were posted at all levels of the administration, both in Kigali and
the provinces, to control the actions of civil servants, ministers and
politicians.78 Still according to the ICG, ‘The administrative chain of
authority – from the office of the President, to the hills – is under control
of an omnipresent security apparatus, which shadows the official
system.’79 In 2002, while ministers were drawn from several parties, the
vast majority of permanent secretaries were RPF members. Twelve out of
16 ministries had an RPF permanent secretary, and at the remaining four
ministries, the ministers were from the RPF. Exiled opponents who were
once ministers said that this practice amounted to giving them a post but
no authority, while the RPF secretary-generals wielded the real power.80

This hidden exercise of control was nearly complete in 2010, when 17
out of 18 permanent secretaries were from the RPF (in addition, 15 were
Tutsi). Exactly the same phenomenon can be seen in local government,

74. Human Rights Watch, ‘Law and reality: progress in judicial reform in Rwanda’ (24
July 2008), p. 40.
75. Amnesty International, ‘Report 2010: the state of the world’s human rights’, London,
p. 273.
76. For details, see Filip Reyntjens, ‘Constitution-making in situations of extreme crisis:
the case of Rwanda and Burundi’, Journal of African Law 40, 2 (1996), pp. 236–9.
77. According to a USAID document, the Forum ‘has served as a means of limiting the
range of allowable ideas among politicians’, and a source of the report compared it to the
central committee of a single party. USAID, ‘Rwanda democracy’, p. 50. According to the
experience of the former Speaker of Parliament Joseph Sebarenzi, ‘[c]reating the Forum of
Political Parties was a way for Kagame to remove members of Parliament who stood in his
way’, and he offers many examples of how this worked. Joseph Sebarenzi, God Sleeps in
Rwanda: a journey of transformation (Atria Books, New York, NY, 2009), pp. 146–51.
78. International Crisis Group, ‘“Consensual democracy”’, p. 7.
79. Ibid. p. 22.
80. International Crisis Group, ‘Rwanda at the end of the transition’, p. 11.

16 AFRICAN AFFAIRS

 by guest on January 4, 2011
afraf.oxfordjournals.org

D
ow

nloaded from
 

http://afraf.oxfordjournals.org/


where the executive secretaries, the most powerful persons at sector level,
are generally RPF Tutsi unknown to the area, appointed and paid by the
central government, while elected positions are often occupied by Hutu
originating from the area, unpaid and with no real power.81

Another way of hiding control by the RPF is the use of youth and
women’s organizations. In 1998 an RPF congress put Aloysia Inyumba, the
Minister for Women and Social Services, in charge of building up a national
network of women’s groups, using aid funds for women’s empowerment
allocated to her ministry. By the first quarter of 1999, Catholic youth leaders
were recruited to mobilize the young. Women and youth leaders were prom-
ised positions within the future district councils or even seats in Parliament
if they supported the RPF. In parallel, the ‘solidarity camps’ organized by
the NURC became the training grounds for RPF political sensitization and
education, and for the selection of electoral candidates.82 Although interna-
tionally hailed as a model of women’s empowerment, the 24 MPs represent-
ing women, elected in an indirect and opaque way, are all ‘RPF-approved’,
and they serve to hide the RPF’s domination of Parliament.

Likewise, despite official adherence to the principle of separation of
powers, the RPF has taken control of the judiciary. Although the law prohi-
bits judges from belonging to political parties, many of them are RPF
members. A Human Rights Watch report noted in 2008 that a judge said
that loyalty to the RPF was important in getting appointed and that he had
been recruited after several meetings with a representative of the RPF who
had no link to the judicial system. According to another lawyer, of the two
candidates presented to the Senate for appointment to the Supreme Court,
one clearly was meant to be chosen while the second was there only for show.
The second candidate is known in the profession as ‘the bridesmaid’.83

The desire to control people and space is not just inspired by the need
to fend off challenges to its power or to avert the return of Hutu extre-
mism, but also by the way in which the RPF views the Rwandan popu-
lation, which it treats with distrust and paternalism. Aloysia Inyumba
expressed this very well when she stated that ‘the ordinary citizens are like
babies. They will need to be completely educated if we want to move
towards democracy.’84 In other words, democracy will come after
re-education, but for the time being, ‘a strong, “enlightened” leadership

81. Bert Ingelaere, ‘Peasants, power and ethnicity: a bottom-up perspective on Rwanda’s
political transition’, African Affairs 109, 435 (2010), pp. 287–91.
82. International Crisis Group, ‘“Consensual democracy”’, p. 7. This information was based
on interviews with a former RPF official, a youth district candidate and a NURC official.
83. Human Rights Watch, ‘Law and reality’, p. 46. The report also contains many
examples of executive interference in the judicial process, pp. 46–69.
84. Jeroen Corduwener, ‘Wederopbouw in Rwanda, met ijzeren hand’ (‘Reconstruction in
Rwanda, with an iron fist’), NRC-Handelsblad, 27 March 2002.

GOVERNANCE IN POST-GENOCIDE RWANDA 17

 by guest on January 4, 2011
afraf.oxfordjournals.org

D
ow

nloaded from
 

http://afraf.oxfordjournals.org/


is required’.85 This is a longstanding belief. An internal text quoted
earlier read as follows:

The majority of the Rwandans have neither democratic culture nor the will to change. Let
us not be fooled, many of them have not detached themselves from Habyarimana because
they see him as “their chief”. Many have adhered to the MDR because they thought,
rightly so, that it is the Parmehutu. Therefore, very few of them are really progressive,
whence the need for the Front to approach this conservative population and to bring to it
a message of change.86

Dealing with the world and the region

Rwanda is a small, landlocked, and extremely dependent country without
much of a real economy. Over the post-1994 period, it has relied on inter-
national aid for about 25 percent of its GDP and over 50 percent of its
budget. And yet, since 1994 it has tackled the rest of the world as if it
were a global superpower. Its assertiveness has been based on two pillars:
the genocide credit and a strong army.
The major conflict with the international community expressed itself

through constant wrangling with the International Criminal Tribunal for
Rwanda (ICTR). Rwanda, which in 1994 happened to be a non-
permanent member of the UN Security Council, voted against the resol-
ution establishing the ICTR because its Statute did not provide for the
death penalty and because its seat was not located in Kigali. However, the
real cause for the troubled relations with the ICTR lay in the Rwandan
attempts to impose victors’ justice on the institution. On 3 November
1999, the ICTR Appeals Chamber rejected the indictment of Jean-Bosco
Barayagwiza on procedural grounds and ordered his immediate release.
The reaction of Kigali was furious. The Cabinet ‘vehemently contested
the decision’ and argued that ‘The Rwandan people cannot tolerate this
decision, which was the result of complete incompetence by the prosecu-
tion.’ If the Appeals Chamber did not reconsider its decision, the govern-
ment ‘would take other measures’.87 Rwanda suspended its cooperation
with the ICTR and increased the pressure by refusing a visa to Prosecutor
Del Ponte and preventing witnesses from testifying in Arusha.88 When
she argued the case for review, Del Ponte acknowledged the role

85. International Crisis Group, ‘Rwanda at the end of the transition’, p. 5. The same
report quotes constitutional commission member Jacques Kabale as pointing out that ‘the
commission has the merit of asking the opinions of an uneducated population’, p. 7.
86. RPF, ‘Objectifs du Front’.
87. ‘Rwanda slams decisions to free Jean-Bosco Barayagwiza’ (Hirondelle News Agency,
Arusha, 6 November 1999).
88. ‘ICTR Prosecutor to ask for review of Appeal Court decision, as Rwanda refuses her a
visa’ (Hirondelle News Agency, Arusha, 22 November 1999).

18 AFRICAN AFFAIRS

 by guest on January 4, 2011
afraf.oxfordjournals.org

D
ow

nloaded from
 

http://afraf.oxfordjournals.org/


played by political pressure: ‘Justice as dispensed by this Tribunal was
paralysed.…Due account has to be taken of the fact that, whether we like
it or not, our ability to continue proceedings and investigations depends
on the goodwill of the government of Rwanda.’89 While the ‘new facts’
needed to ground its decision were flimsy, the Appeals Chamber duly
revised its earlier ruling on 31 March 2000. The stage was set for –

generally successful – attempts by Kigali to interfere in the international
judicial process, and Del Ponte herself was to be the main victim.

The relations between the Rwandan government and the ICTR got
worse when Del Ponte announced on 4 April 2002 that she hoped to issue
the first indictments against RPF suspects before the end of the year. She
complained about the lack of cooperation on the part of Rwanda, and
added that President Kagame did not honour his promises; as a result, the
Office of the Prosecutor (OTP) was forced to conduct its investigations
into massacres by the RPF outside of Rwanda.90 A few days later, ten pro-
secution witnesses refused to travel to Arusha, thus forcing the Prosecutor
to strike them off the witness list. While the reason given for this refusal to
cooperate was the treatment of witnesses, the Prosecutor stated that ‘the
true reason is to be found elsewhere.…We have good reasons to believe
that powerful elements within Rwanda strongly oppose the investigation
… of crimes allegedly committed by members of the RPF in 1994.’91 In
her report of 24 July 2002 to the UN Security Council, Del Ponte
denounced the lack of cooperation by the Rwandan authorities. On the
same day, Rwandan Prosecutor General Gérald Gahima questioned the
usefulness of the ICTR and rejected any idea of prosecuting RPF sus-
pects: the RPA saved the nation and any attempt to indict one of its offi-
cers would be tantamount to an attack against the nation’s unity.92

By the end of 2002, the Rwandan government had decided that Del
Ponte had to go, and it increased the pressure. In late November, it
announced that Del Ponte ‘has lost the moral authority to prosecute cases
linked to the genocide’93 and on 12 December asked that she be removed.
Del Ponte later recalled that during a conversation with Kagame at the
end of 2002, he told her, ‘as if he was giving an order’, to limit herself to
the genocide and to leave it to his government to deal with the soldiers:
‘Your work creates political problems for me and will destabilise the

89. ‘UN Prosecutor says Appeal Court decision on Barayagwiza violated victims’ rights’
(Hirondelle News Agency, Arusha, 22 February 2000).
90. Chris McGreal, ‘Genocide Tribunal ready to indict first Tutsis: Rwanda is blocking
investigations of former rebels despite pledges, Prosecutor says’, The Guardian, 5 April 2002.
91. ‘UN Prosecutor rallies UK support’ (Hirondelle News Agency, Arusha, 3 December
2002).
92. ‘Rwanda questions usefulness of UN genocide court’ (Report from the UN, Reuters,
24 July 2002.
93. Gouvernement du Rwanda, ‘Communiqué de presse’ (Kigali, 21 November 2002).

GOVERNANCE IN POST-GENOCIDE RWANDA 19

 by guest on January 4, 2011
afraf.oxfordjournals.org

D
ow

nloaded from
 

http://afraf.oxfordjournals.org/


country.’94 As the press relayed information that the OTP signed a
US-brokered agreement with the Rwandan government renouncing
further investigation of RPF abuse, Del Ponte’s spokesperson stated on
1 July 2003 that the investigations continued and that ‘the Prosecutor
cannot conclude any agreement with any government whatsoever, in con-
tradiction to its mandate’.95 A few weeks later, the OTP claimed that
Rwanda was exercising discreet pressures on the UN Security Council not
to renew Del Ponte’s mandate, which was due to expire in September.
Her spokesperson stated that ‘the objective is to prevent the Prosecutor
from investigating crimes possibly committed by members of the RPA.’96

On 29 July the UN Secretary-General, with the support of Kigali’s allies in
the US and the UK, proposed to appoint another Prosecutor for the
ICTR. The Security Council endorsed the proposal, and Rwanda finally
got rid of Del Ponte.97 Her successor, Gambian judge Hassan Bubacar
Jallow, abandoned the investigations against RPF/RPA suspects.
The regime also engaged in open warfare with other international

players, sometimes even with its own backers. Particularly from 2002 on,
Kagame became increasingly irritated by criticism, while feeling limited
in his response by Rwanda’s dependency on aid. In August 2002, he
insisted that ‘Rwandans must stop being dependent’ on the international
community, whose attitude ‘that compounds our problems emerge[s]
from indifference, ignorance and malice’. This came just after the USA,
unhappy with the RPA’s involvement in the DRC, blocked a disburse-
ment in the context of Rwanda’s Poverty Reduction and Growth Facility
with the IMF. Without specifically mentioning Washington, Kagame
stated that ‘there may be abuse by some board members of these insti-
tutions (IMF, World Bank)’ and he complained about the ‘injustices per-
petuated by some of the big powers’.98 A month later, Belgium was
lectured in less diplomatic terms after Foreign Minister Louis Michel told
a newspaper that ‘the exceptional situation (of Rwanda) as a result of the
1994 genocide should not be eternally translated in lack of democracy’.99

94. Quoted in ‘I was sacked as Rwanda genocide prosecutor for challenging President,
says Del Ponte’, The Guardian, 13 September 2003.
95. ‘Le TPIR n’a pas renoncé à poursuivre les membres de l’APR, selon un porte-parole’
(Hirondelle News Agency, Arusha, 1 July 2003).
96. ‘Le Rwanda veut écarter Mme Del Ponte de son poste de procureur (porte-parole)’
(AFP, The Hague, 24 July 2003).
97. This shameful saga is detailed in Carla Del Ponte, La Caccia. Io e I criminali di guerre
(Feltrinelli Editore, Milan, 2008), pp. 236–53 and Florence Hartmann, Paix et châtiment: les
guerres secrètes de la politique et de la justice internationales (Flammarion, Paris, 2007),
pp. 262–77.
98. Speech at the opening of the Rwanda National Security Workshop with Civil Society,
Kigali, 8 August 2002.
99. ‘Le ministre belge des Affaires étrangères explique sa méthode’, Le Soir (Brussels),
31 August 2002.

20 AFRICAN AFFAIRS

 by guest on January 4, 2011
afraf.oxfordjournals.org

D
ow

nloaded from
 

http://afraf.oxfordjournals.org/


Rwandan government spokesman Joseph Bideri reacted: ‘Rwanda has
nothing to learn about democracy from Louis Michel or Belgium.…
Democracy is proceeding in Rwanda, fortunately without the contribution
of Belgium.… If Mr Michel is in search of colonies, Rwanda should be
the last of his centres of interest.’100

Donors’ suggestions that Rwanda should engage in negotiations with
the (armed) opposition met with robust reactions. In early 1998, the
Japanese ambassador encouraged the government to ‘forget hatred, dis-
trust and pride’, so that ‘the fighting may cease and negotiations may
begin’. The response was immediate. On 29 January, Minister of Foreign
Affairs Anastase Gasana stated that he was ‘surprised to hear the ambassa-
dor of a country friendly towards Rwanda… request negotiations with
criminal groups, which should be brought before the courts’, adding that
‘given the historical heritage of Japan, it is regrettable that Mr Shinsuke
proposes negotiations with the forces of genocide’.101 Four days after this
diatribe, the Japanese government announced that ‘it did not speak out in
favour of a negotiation between Rwanda and the rebels’; it had been a
‘misunderstanding’.102 When in April 2008 Belgian Foreign Minister
Karel de Gucht advocated a dialogue with the FDLR, the reaction was
equally furious. Foreign Minister Museminali stated that ‘this declaration
by a Belgian official is scandalous… and of a nature that could feed
another diplomatic scandal’,103 probably a reference to the severing of
relations with France in late 2006 (see below).

Analyses by international donor agencies that did not fit the govern-
ment discourse were aggressively suppressed. An expensive multi-country
study launched by the World Bank in 2005 sought to collect data on
determinants of movement out of poverty; it included observations of par-
ticipatory decision making at local and national levels. Six months into
the study, the Rwandan security forces seized at least half of the data
because ‘genocide ideology’ was present in the study’s design and
content, and Rwandan and foreign researchers were questioned by the
police. The World Bank was forced to destroy all data and to abandon
the research project altogether.104 In August 2007 the UNDP published a
National Human Development Report on Rwanda105 that contained a

100. AFP, Kigali, 11 September 2002.
101. AFP, Kigali, 29 January 1998.
102. AFP, Kigali, 4 February 1998.
103. ‘Rwanda: Kigali critique la proposition belge de médiation avec les FDLR’
(Panapress, Kigali, 30 April 2008).
104. For more details, see Bert Ingelaere, ‘Do we understand life after genocide? Center
and periphery in the construction of knowledge in postgenocide Rwanda’, African Studies
Review 53, 1 (2010), pp. 49–50.
105. UNDP, ‘Turning Vision 2020 into reality: from recovery to sustainable human devel-
opment’ (UNDP, 2007).

GOVERNANCE IN POST-GENOCIDE RWANDA 21

 by guest on January 4, 2011
afraf.oxfordjournals.org

D
ow

nloaded from
 

http://afraf.oxfordjournals.org/


number of observations critical of government policy. The report was
rejected by the Cabinet, which asked the Minister of Finance and
Economic Planning, James Musoni, to refute it officially. Musoni,
however, had been chairman of the steering committee that oversaw the
drafting, and had signed the foreword to the report. He claimed that he
only saw a draft and blamed ‘the inaccuracies… on additional interpret-
ations by the author’. Regarding the Swedish main author and a
Rwandan university lecturer involved in the process, Musoni added: ‘We
have blacklisted them and won’t associate them in any business.’106 The
UNDP was forced to issue a five-page ‘Addendum-Corrigendum’,
which contained 28 points in which ‘inaccuracies’ were put right. When,
in May 2006, the World Food Programme stated that almost 300,000
Rwandans needed urgent humanitarian assistance in response to famine,
the government strongly dismissed the assessment, describing it as ‘mere
fabrication, opportunistic and serving selfish interests.…WFP’s claims
are just politics intended to achieve nothing but to destroy the country.
…They are just looking for assistance on our behalf to keep them oper-
ating in the country.’107 A few days later, the world march against
hunger, organized worldwide by the WFP, was cancelled in Kigali ‘for
unclear reasons’.108

The most intense conflict was with France, an ally of the former regime
and accused by the RPF of active involvement in the genocide.
Accusations remained vague and the dispute was diffuse until on
10 March 2004 Le Monde published elements from a French judicial
inquiry into the downing of President Habyarimana’s plane, an attack
that triggered the genocide. As the investigation pointed an accusing
finger toward the RPF and even Kagame in person, the reaction was
swift. Minister of Foreign Affairs Charles Murigande issued a ‘categorical
denial’ and announced the line of defence Rwanda was to adopt systema-
tically: ‘These allegations must be placed in a certain context: everyone
knows well the role France has played in the Rwandan genocide.… It is
France which has trained the genocidal army and the militias that have
committed genocide.’109 In an interview with Radio France International
on 16 March, Kagame damaged relations further by stating that France

106. ‘I never read UN report before launch – Musoni’, The New Times (Kigali), 24 August
2007.
107. ‘Hunger: government refutes WFP claims’, The New Times (Kigali), 14 May 2006.
Interestingly, during the same period, the Burundian government recognized the problem in
a region that straddles both countries, and requested international assistance for famine
victims. ‘Nkurunziza urges Burundians to assist famine victims’ (PANA, Bujumbura,
20 February 2006).
108. ‘Report d’une manifestation du PAM à Kigali contre la faim’ (PANA, Kigali, 22 May
2006).
109. AFP (Brussels, 10 March 2004).

22 AFRICAN AFFAIRS

 by guest on January 4, 2011
afraf.oxfordjournals.org

D
ow

nloaded from
 

http://afraf.oxfordjournals.org/


had offered weapons and training to those guilty of genocide.110 During
the tenth commemoration ceremony in Kigali on 7 April, he denounced
the ‘shameful attitude’ of the international community and lashed out
again at France: ‘[The French] have knowingly trained and armed the sol-
diers and militiamen who were about to commit genocide, and they knew
that they were going to commit genocide.’ Directly addressing the French
Vice-Minister of Foreign Affairs who was present at the ceremony,
Kagame said that the French ‘have the audacity to stay here without
apologizing’.111

When, in November 2006, French judge Bruguière issued arrest war-
rants against nine Rwandan officers suspected of having been involved in
the attack against the presidential plane, Kigali immediately broke off dip-
lomatic relations with France and opened two backfires in the form of
so-called ‘independent’ commissions of inquiry. The report of the first,
known as the ‘Mucyo Commission’,112 which was made public on
5 August 2008, ‘found’ that France had been actively engaged in the gen-
ocide, both before and while it took place. As the name of the commis-
sion ‘entrusted with the task of collecting evidence of the implication of
the French state’ showed, it had a clear mission which it did not however
accomplish in a convincing fashion, as the report was replete with unlike-
lihoods, doubtful testimonies, and at least one forged document. The
second report, made by the ‘Mutsinzi Committee’, was published on
11 January 2010.113 It attempted to show that the presidential plane was
not taken down by the RPF but by Hutu military, and it was even less
convincing than the previous one.114 In the meantime, the regime played
hardball with regard to the French judicial inquiry. Rose Kabuye, the
chief of protocol at the President’s office, was one of the officers against
whom an arrest warrant was issued. Knowing that she would be arrested,
she was sent on a mission to Germany, where she was duly apprehended
on 9 November 2008115 and transferred to Paris. After she was indicted,

110. Reuters (Kigali, 16 March 2004).
111. ‘France blamed as Rwanda marks genocide date’, The Guardian, 8 April 2004.
112. République du Rwanda, Commission nationale indépendante chargée de rassembler
les preuves montrant l’implication de l’Etat français dans le génocide perpétré au Rwanda en
1994, ‘Rapport final’ (Kigali, 15 November 2007).
113. Republic of Rwanda, Independent Committee of experts charged with investigation
into the crash on 6 April 1994 of the Falcon 50 Aeroplane, registration number 9XR-NN,
‘Report of the investigation into the causes and circumstances of and responsibility for the
attack of 06/04/1994 against the Falcon 50 Rwandan Presidential Aeroplane, Registration
number 9XR-NN’ (Kigali, 20 April 2009).
114. See Filip Reyntjens, ‘A fake inquiry on a major event: analysis of the Mutsinzi report
on the 6th April 1994 attack on the Rwandan President’s aeroplane’ (IOB Working Paper
2010-7, Institute of Development Policy and Management, Antwerp, 2010).
115. The Rwandan government immediately retaliated by expelling the German ambassa-
dor in Kigali and by recalling the Rwandan ambassador in Berlin. However Germany had
not done anything but act upon a European arrest warrant.

GOVERNANCE IN POST-GENOCIDE RWANDA 23

 by guest on January 4, 2011
afraf.oxfordjournals.org

D
ow

nloaded from
 

http://afraf.oxfordjournals.org/


she (and Rwandan intelligence) gained access to the Bruguière file, which
came in handy at the time the Mutsinzi report was being drafted. The
paradoxical outcome of this saga was that France and Rwanda restored
diplomatic relations.
Besides the ICTR and France, Spain too was attacked over a delicate

judicial file. After Spanish judge Andreu Merelles issued arrest warrants
on 6 February 2008 against 40 officers of the RDF over both the killing
of Spanish nationals and crimes against humanity committed in Rwanda
and the DRC, the reaction was swift and furious. In a communiqué dated
9 February, the Foreign Ministry stated that Andreu Merelles based his
decision on information provided by ‘well-known detractors of Rwanda’,
without specifying who these were. ‘[H]is so-called judicial file is full of
hate and racist language, genocide denial and absolute falsehoods [and]
an unacceptable attempt to rewrite and confuse history for political expe-
diency’.116 On the same day, Justice Minister Karugarama stated that this
‘racist and negationist document… should be treated with the contempt
it deserves’ and that it was ‘the result of coordinated efforts between nega-
tive forces and genocide suspects still at large, bent on destabilizing the
country’,117 again without offering any specification. Parliament followed
suit: accusing Andreu Merelles of ‘judicial terrorism’, it urged the govern-
ment to prosecute him for ‘negationism’.118 Kagame too did not mince
his words. Denouncing the ‘arrogance’ of the Spanish judge, he said that
‘If I met him, I would tell him to go to hell.’119

While it tackled the international community aggressively, Rwanda
developed into a regional powerhouse. It twice invaded Zaïre/DRC, where
it supported proxy rebel movements and committed massive war crimes
and crimes against humanity, and it came close to waging a full war with
its former ally Uganda.120 Despite being a small and poor country,
Rwanda developed an extraordinary degree of military, political, and econ-
omic control over its huge (but weak) western neighbour, and it shame-
lessly lied about its involvement. In January 1997, when Belgium stated
publicly what everyone knew, namely that thousands of Rwandan soldiers
were deployed in Zaïre, presidential adviser Claude Dusaidi reacted:
‘I believe that Belgium has gone senile.… It looks like they don’t know

116. Republic of Rwanda, Ministry of Foreign Affairs and Cooperation, ‘Rwanda govern-
ment reaction to the Spanish judge indictments’ (Kigali, 9 February 2008).
117. ‘Karugarama accuses judge of snubbing international law’, The New Times (Kigali),
9 February 2008.
118. ‘Sue Spanish judge, parties urge government’, The New Times (Kigali), 25 February
2008.
119. ‘Rwanda’s Kagame blasts Spanish genocide indictments’ (Reuters, Kigali, 1 April
2008).
120. See Filip Reyntjens, The Great African War: Congo and regional geopolitics, 1996–2006
(Cambridge University Press, New York, NY, 2009).

24 AFRICAN AFFAIRS

 by guest on January 4, 2011
afraf.oxfordjournals.org

D
ow

nloaded from
 

http://afraf.oxfordjournals.org/


where the borders are, nor do they distinguish between Zaïrians and
Rwandans.’121 Many more denials were to follow, but they sounded very
hollow since Kagame himself unveiled the public secret in an interview
with the Washington Post. Claiming regional leadership, he said that ‘the
Rwandan government planned and directed the rebellion’, that ‘Rwandan
forces participated in the capture of at least four cities’ and that ‘Rwanda
provided training and arms for the (rebel) forces even before the campaign
to overthrow Marshal Mobutu began last October’. Kagame added that it
would have been ‘more suitable if Congolese rebels had done most of the
fighting’, but they were not ‘fully prepared to carry it out alone’.122

Rwanda’s regional ambitions were made explicit early on. During a
mid-1997 meeting in Brussels, RPF general secretary Denis Polisi stated
that Rwanda had become a ‘master piece’ and that ‘henceforth nothing
can be done (in the region) without passing by Rwanda’, adding that
‘Rwanda has just solved the problem of Zaïre and is getting ready to solve
other problems in the region’.123 One of the RPF’s ideologues, Privat
Rutazibwa, referring to the nickname ‘Soldiers without borders’ given to
the RPA by the Congolese, wrote that ‘the freedom fighters should have
no borders, as long as there are still retrograde ideologies and oppressive
regimes on this continent’, and he underlined ‘the stabilizing role of the
new Rwanda throughout the region’.124 He published these lines just
weeks after Rwanda invaded the DRC a second time, while Kigali again
denied its presence there. What were seen as hegemonic ambitions
inspired fear in neighbouring countries. On 28 August 2001, Ugandan
President Museveni wrote a letter to the UK Secretary of State for
International Development Clare Short explaining why he needed to
increase defence spending: ‘We have no doubts that Rwanda is planning
aggression against us either using proxies or, even, directly.’ Referring to
the size of the Rwandan army, he added that ‘It is possible this level of
manpower gives them the arrogance to think that they can interfere in the
internal affairs of Uganda.’125 The arrogance that so infuriated Museveni
explains the condescending and scornful way in which RPA Chief of Staff
James Kabarebe described Congolese President Joseph Kabila:

121. AFP (Nairobi, 29 January 1997).
122. John Pomfret, ‘Defence Minister says arms, troops supplied for anti-Mobutu drive’,
Washington Post, 9 July 1997.
123. Meeting with the Rwandan community, Brussels, 15 June 1997 (based on notes
taken by two persons present).
124. Privat Rutazibwa, ‘Crises des Grands Lacs: la solution viendra du Rwanda’ (ARI/
RNA, No. 104, Kigali, 20–26 August 1998).
125. Bernard Leloup, ‘Les rébellions congolaises et leurs parrains dans l’ordre politique
régional’ in Filip Reyntjens and Stefaan Marysse (eds), L’Afrique des grands lacs. Annuaire
2001–2002 (L’Harmattan, Paris, 2002), pp. 83–4.

GOVERNANCE IN POST-GENOCIDE RWANDA 25

 by guest on January 4, 2011
afraf.oxfordjournals.org

D
ow

nloaded from
 

http://afraf.oxfordjournals.org/


Joseph has always found it very difficult to adapt himself to the life of a soldier. This was
clear during the exchange of fire. He didn’t know what to do. I have taught him every-
thing.… (Laurent) Kabila insisted [that Kabarebe became Chief of Staff of the Congolese
army], arguing that his son Joseph did not have a sufficient background.…While
Laurent-Désiré Kabila was a cheater, his son is timid. He is incapable of looking people
in their face. I have never seen in him the slightest ability to command.126

Managing information, imposing the truth

With regard to the massacres by the RPA of refugees in Zaïre in 1996–7,
Nik Gowing has shown the importance of information management by
the Rwandan regime. Without false modesty, Kagame stated that ‘We
used communication and information warfare better than anyone. We
have found a new way of doing things.’127 One technique, first used in
Rwanda and later in Zaïre, was the ‘closure of the conflict scene’:
Kagame confirmed that ‘the aim was to let them [the NGOs and the
press] continue their work, but deny them what would be dangerous to
us’.128 Intimidation was another tool: ‘Kagame does not like NGOs, so
he paralyzed them completely and terrorized them. If he did not like
what they did with information, he kicked them out.’129 Likewise, jour-
nalists ‘knew the Rwandan government could make life unpleasant’.130

Fear was reinforced by a practice of encouraging leaks and monitoring
communications. Thus ‘one particular NGO partial to the Rwandan
government’ would fax sit-reps directly to Kagame’s office.131 A huma-
nitarian agent indicated that ‘if the Save the Children person in Bukavu
radioed that he had refugees… then those refugees would be under
threat because networks were bugged’.132 Not content with remaining
silent about RPF crimes, some reporters became ‘RPF groupies’, ready
to excuse what they did wrong: one of them recognized that ‘journalists
and NGOs were in bed with the RPF’.133 At any rate, the choice was
simple: ‘The RPA’s line was that you are either with the RPA or against
them’.134 Pottier notes that the Kagame’s information strategy was ‘built

126. Jeune Afrique/L’Intelligent, No. 2155–6, 29 April–12 May 2002, quoted by Bernard
Leloup, ‘Les rébellions congolaises’, pp. 95–6.
127. Nik Gowing, ‘New challenges and problems for information management in complex
emergencies: ominous lessons from the Great Lakes and eastern Zaire in late 1996 and early
1997’ (Paper presented at conference on Dispatches from Disaster Zones, Oxford, 28 May
1998), p. 4.
128. Ibid., p. 15.
129. Ibid., p. 22.
130. Ibid., p. 36.
131. Ibid., p. 47.
132. Ibid., p. 50.
133. Ibid., p. 41.
134. Ibid., p. 62.

26 AFRICAN AFFAIRS

 by guest on January 4, 2011
afraf.oxfordjournals.org

D
ow

nloaded from
 

http://afraf.oxfordjournals.org/


around denial’;135 it actually amounted to shameless lying. The RPF’s
routine was ‘simple but effective: ban outsiders from the battle zone;
delay and frustrate their movements; deny any “rumour” of military
excesses; withhold information; apply moral argument by shaming the
international community’.136

This kind of manipulation was facilitated by the genocide credit the
regime astutely maintained and exploited to escape condemnation. It was
used as an ideological weapon allowing the RPF to acquire and maintain
victim status and to enjoy impunity for its own crimes. Pottier observed
that ‘Those who represent the victims of genocide are not to be chal-
lenged.’137 A diplomat interviewed by Le Monde in New York acknowl-
edged that ‘any action undertaken against the regime in Kigali is always
perceived as offering moral support to those guilty of genocide; it is true
that the Rwandan regime is benefiting from this ambivalence, and we
know it’.138 The regime too knew: Minister Patrick Mazimhaka stated
that ‘we were (diplomatically) stronger because nobody could argue
against us’, while a US diplomat admitted that ‘the Americans were terri-
bly manipulated by this government and now we are almost held hostage
by it’.139

In 2001, Claudine Vidal analysed the use made of the annual genocide
commemorations for propaganda purposes: ‘The ceremonies organized
by the regime reveal an inevitable relation of power, first because they
capture the silent words of the victims giving them a meaning determined
by current goals, and second because they take over the private mourning
of the survivors and transform it into a collective mourning in the name
of considerations that are not theirs.’140 She concluded that ‘at every
commemoration, those in power have instrumentalized the representation
of the genocide in the context of the political conflicts at the time’.141

Johan Pottier translated this observation into the arena of the regime’s
dealing with the international community. The RPF, ‘as Rwanda’s post-
genocide spiritual guardian, displays exceptional skill at converting inter-
national feelings of guilt and ineptitude into admissions that the Front
deserves to have the monopoly on knowledge construction’.142 The
regime ‘convinced the world that they – and they alone – had the right to

135. Johan Pottier, Re-Imagining Rwanda: Conflict, survival and disinformation in the late
twentieth century (Cambridge University Press, Cambridge, 2002), p. 55.
136. Ibid., p. 58.
137. Ibid., p. 176.
138. Le Monde, 26 October 1996.
139. Washington Post, 14 July 1998.
140. Claudine Vidal, ‘Les commémorations du génocide au Rwanda’, Les Temps Modernes
56, 613 (2001), p. 44.
141. Ibid., p. 45.
142. Johan Pottier, Re-Imagining Rwanda, p. 203.

GOVERNANCE IN POST-GENOCIDE RWANDA 27

 by guest on January 4, 2011
afraf.oxfordjournals.org

D
ow

nloaded from
 

http://afraf.oxfordjournals.org/


know and determine what was going on in those parts of the Great Lakes
region they now controlled’, and they achieved this through a strategy
based on the ‘concept of morality, guilt and punishment’.143

Besides its moral high ground, the regime also succeeded in having its
flawless narrative swallowed by the donor community because of its
decent technocratic governance, with competent and even charming elites
articulating an intelligent discourse, exactly the one the international
community wished to hear. And yet, behind this façade is a regime that
has ruthlessly killed tens if not hundreds of thousands of its own citizens
and that has practised political murder on a large scale. Those considered
a threat, Hutu and Tutsi alike, were physically eliminated. Jon Swain
listed eight persons assassinated by the intelligence services only because
of their knowledge of the RPF’s role in the downing of former President
Habyarimana’s plane;144 scores of others were killed because ‘they knew
too much’.145 Assassinations did not spare RPA officers, as soon as their
loyalty was in doubt. Ruzibiza described the physical elimination of over
twenty military, in addition to several foreigners working in Rwanda who
were suspected of having leaked information on RPF abuse.146 A former
Speaker of Parliament and a former government minister who were forced
into exile offer chilling and unique behind-the-curtain views of the
regime’s practices that read like Nero’s Rome: parallel hierarchies and
channels of decision making; monitoring of telephone and email com-
munications; deceit, lies, threats, and intimidation; setting of traps; cor-
ruption and nepotism; denunciation, spreading of rumours, and false
accusations; manipulation and concealment.147 After his departure into
exile in early 2010, former Army Chief of Staff General Kayumba
Nyamwasa used similar terms to characterize the regime’s faults: ‘intri-
gue, treachery, manipulation, and betrayal’.148

The monopoly of truth the regime successfully gained extended not
just to Rwanda’s visions and analyses of current affairs – for instance its
democratic credentials, its human rights record, or its involvement in the
DRC – but to history generally. In summary, this official history claims
that pre-colonial Rwanda had been for centuries a unified, harmonious,
and peaceful society and that, inspired by the so-called ‘Hamitic

143. Ibid., p. 151.
144. Jon Swain, ‘The riddle of the Rwandan assassin’s trail’, The Sunday Times, 4 April
2004.
145. This is the title of a documentary film directed by Julien Elie on the murder in
Nairobi of Seth Sendashonga, a former RPF leader: Celui qui savait (Alter-Ciné, Montreal,
2001).
146. Ruzibiza, Rwanda, pp. 420–41.
147. Sebarenzi, God Sleeps in Rwanda; Patrick Habamenshi, Rwanda, Where Souls Turn to
Dust: My journey from exile to legacy (iUniverse, New York, NY, 2009).
148. ‘Gen. Nyamwasa responds to Kagame’, Sunday Monitor (Kampala), 30 May 2010.

28 AFRICAN AFFAIRS

 by guest on January 4, 2011
afraf.oxfordjournals.org

D
ow

nloaded from
 

http://afraf.oxfordjournals.org/


hypothesis’,149 ethnicity was introduced by the Belgian administration
and the Catholic Church in the context of a divide and rule policy. The
RPF put an end to the genocide that resulted from divisive politics, and
restored peace and harmony.150 However, the leading historian of
Rwanda, Jan Vansina, finds ‘a whole set of false propositions and asser-
tions’151 in this narrative:

The linguistic and cultural unity of the country today did not exist in the seventeenth
century and Rwanda is not a ‘natural’ nation.…Rwanda really became a nation in the
twentieth century.… Formerly, neither abundance nor order flourished in the country
and it is false to think that everyone was happy with their station in life and all lived in
peace under the shepherd’s staff of wise kings.…The reasons for the elaboration of such
erroneous propositions are evident.… [T]here is the projection of a nostalgic utopia into
the past, a past that contrasts with a painful present.152

If history did not suit the regime, a new history needed to be con-
structed. During a scholarly debate in Kigali in 2004 about the nature of
the genocide, one foreign academic mentioned the value of different
‘truths’. A high-ranking official in the audience immediately demanded
the floor to insist: ‘There is only one truth and we know it.’153 The stated
aim of an ‘international conference’ held in Kigali in July 2008 was ‘on
the one hand, to observe the failure of the human and social sciences that
have led to genocide, on the other, the resourcing of the human and
social sciences thanks to the efforts of the Rwandans’. The meeting called
for ‘a new methodology, a new literature, a new history’.154 The regime
even succeeded in penetrating international academic publishing to settle
scores with critical scholars. A book published in 2008 contains a
six-page preface in which President Kagame was not only allowed to put
forward his regime’s view on Rwanda’s past, present, and future, but also
to propose a strongly worded rebuttal of a chapter written by Lemarchand
in that very book. Lemarchand was said to be ‘mistaken’, ‘simplistic’, and
‘wrong’; ‘The revisionists must receive justice for their crimes against his-
torical truth and the affront of their fraudulent narratives.’155

149. Edith R. Sanders, ‘The Hamitic hypothesis: its origin and function in time perspec-
tive’, Journal of African History 10, 4 (1969), pp. 521–32.
150. This presentation can be found in many statements and documents. See, for
example, National Unity and Reconciliation Commission, ‘The Rwandan conflict: origin,
development, exit strategies’ (Study commissioned by the NURC, Kigali, 2004).
151. Jan Vansina, Antecedents to Modern Rwanda: The Nyiginya Kingdom (University of
Wisconsin Press, Madison, WI, 2004), pp. 197–8.
152. Ibid., pp. 198–9.
153. Human Rights Watch, ‘Law and reality’, p. 36.
154. ‘Rwanda: Apprendre de l’expérience du génocide rwandais’ (ARI, Kigali, 23 July
2008), italics added.
155. President P. Kagame, ‘Preface’, in Phil Clark and Zachary D. Kaufman (eds), After
Genocide: Transitional justice, post-conflict reconstruction and reconciliation in Rwanda and beyond
(Hurst, London, 2008), pp. xxi–xxvi.

GOVERNANCE IN POST-GENOCIDE RWANDA 29

 by guest on January 4, 2011
afraf.oxfordjournals.org

D
ow

nloaded from
 

http://afraf.oxfordjournals.org/


One particular aspect of imposing the truth served a very concrete
project. The RPF vigorously denied the reality of ethnicity, a denial that was
an essential element of the hegemonic strategies of a small Tutsi elite. The
claim that ‘there are no Hutu and Tutsi, but only Banyarwanda’ allowed the
concealment of domination by Tutsi. When, in the past, Hutu were a
majority in public institutions, this was called ‘ethnic domination’; however,
now that Tutsi were a majority, this became ‘meritocracy’. Though
obviously denying this, the regime operated in ethnic terms, as evidenced by
some telling facts. A calculation made in 2000 showed that about 70
percent of the 169 most important office holders in the country were
Tutsi,156 who make up about 10 percent of the population. A member of an
INGO targeted by the government observed the contradiction in the accusa-
tions against his organization: ‘On one hand you can’t talk about ethnic
groups, everyone is Rwandan, but then an organization can be raked over
the coals for not hiring Tutsi.’157 A parliamentary report noted that
Liprodhor ‘never gives an employment contract to a Tutsi’ and found that
the Mayor of Kanama District ‘refused to hire Tutsi’.158 Former Agriculture
Minister Habamenshi recalled that he was summoned by Kagame ‘to
explain to him how Hutu think’.159 In 1998, Kagame told US Ambassador
Gribbin that Rwanda ‘felt honor bound to support [the Banyamulenge
mutiny in the DRC] on grounds of ethnic solidarity’.160 After the RPF’s
victory, the exiled former speaker of Parliament Joseph Sebarenzi, a Tutsi
genocide survivor himself, realized that ‘the tables were turned and Hutu
felt the same lack of security we Tutsi had felt for so many years’.161 So the
ethnic amnesia162 preached by the regime only served to veil the fact that
rule by a minority of the majority ethnic group was replaced by rule by a
minority of the minority ethnic group.
Foreigners may be fooled,163 but Rwandans know the link between

power and truth very well: Ingelaere’s respondents said that the origins

156. Filip Reyntjens, ‘Rwanda, ten years on: from genocide to dictatorship’, African Affairs
103, 411 (2004), pp. 177–210, 188–9.
157. Front Line Rwanda, ‘Disappearances’, p. 90.
158. République du Rwanda, Chambre des députés, ‘Rapport de la Commission parle-
mentaire ad hoc créée en date du 20 janvier 2004 chargée d’examiner les tueries perpétrées
dans la province de Gikongoro, l’idéologie génocidaire et ceux qui la propagent partout au
Rwanda’, adopted by the Chamber on 30 June 2004 (unofficial translation from
Kinyarwanda).
159. Habamenshi, Rwanda, p. 75.
160. Robert E. Gribbin, In the Aftermath of Genocide: The US role in Rwanda (iUniverse,
New York, NY, 2005), p. 280.
161. Sebarenzi, God Sleeps in Rwanda, p. 82.
162. Term coined by René Lemarchand, ‘Burundi: The politics of ethnic amnesia’ in
Helen Fein (ed.), Genocide Watch (Yale University Press, New Haven, CT, 1992),
pp. 70–86.
163. A former police officer asked to assess the effectiveness of reforms in the justice
system told Human Rights Watch: ‘You can’t understand. You see what’s on paper but you

30 AFRICAN AFFAIRS

 by guest on January 4, 2011
afraf.oxfordjournals.org

D
ow

nloaded from
 

http://afraf.oxfordjournals.org/


and context of the genocide ‘are already known and that the current gov-
ernment is taking care of the general “Truth” (with capital T) about the
past’.164 Apart from the legal means mentioned earlier, one way of impos-
ing the truth domestically is through the ingando or solidarity camps,
which van Hoyweghen sees as just one way of socially engineering the
entire country. University students were urged in an ingando opening
session ‘to choose their side and work with or against the government’.165

That the Rwandans are not fooled shows in Susan Thomson’s experience
of ‘re-education’. Her conclusion:

The graduates of these ingando camps that I met do not believe in the national unity of
the re-imagined past or in the reconciliation of a re-engineered future. Rather, they see
the camps and their ideological discourse as efforts to exercise social control over adult
Hutu men. Instead of being re-educated, these graduates merely learned new forms of
‘ritualized dissimulation’ and strategic compliance.166

Rwanda is by no means the only place and historical circumstance
where the construction of truth is the privilege of those in power, nor
where the power to say what counts as true is an issue of contemporary
politics. However, in today’s Rwanda the use of the instruments of
knowledge construction have an extraordinary impact on the relations of
those in power with both their own citizens and the outside world.
Towards the latter, this allowed the regime to have its own narrative
accepted and to silence the challenges to that narrative. Domestically,
one truth was imposed, at least in its public expression. Yet James Scott
has shown that, beside the public transcript of the powerful, the power-
less – in this case most Hutu and many Tutsi – develop a hidden tran-
script.167 This insurgent reading of history is invisible, yet very present
in people’s minds and private exchanges.

Conclusion

Rather than summarizing the themes developed in this article, I conclude
by highlighting a number of transversal trends that have emerged clearly

don’t know the truth.…You foreigners are easily tricked.’ Human Rights Watch, ‘Law and
reality’, p. 44.
164. Bert Ingelaere, ‘Does the truth pass across the fire without burning? Transitional
justice and its discontents in Rwanda’s gacaca courts’ (IOB Discussion Paper, Antwerp,
2007), p. 29.
165. Saskia van Hoyweghen, ‘The urgency of land and agrarian reform in Rwanda’,
African Affairs 98, 392 (1999), pp. 353–72, p. 366.
166. Susan Thomson, ‘Getting re-educated in Rwanda’s solidarity camps’ in Scott Straus
and Lars Waldorf (eds), Reconstructing Rwanda: State building and human rights after mass vio-
lence (Wisconsin University Press, Madison, WI, forthcoming).
167. James C. Scott, Domination and the Arts of Resistance: Hidden transcripts (Yale
University Press, New Haven, CT, 1992).

GOVERNANCE IN POST-GENOCIDE RWANDA 31

 by guest on January 4, 2011
afraf.oxfordjournals.org

D
ow

nloaded from
 

http://afraf.oxfordjournals.org/


over the past fifteen years. Prominent among these is the incremental way
in which the RPF has monopolized power and eliminated countervailing
voices. This piecemeal approach has allowed the regime to avoid condem-
nation by the international community, which was faced by steps con-
sidered, each on its own, to be too small to warrant a robust response.
The RPF explored the limits of tolerance, and it realized there were none;
so it crossed one Rubicon after the other. Referring to opponents,
Kagame once said that a barrel can be emptied with a coffee spoon, and
this also holds true for his dealings with the international community.
Having eliminated individual domestic and external troublemakers one at
a time, he had neutralized the political opposition by 2003, and civil
society by 2004; between 2001 and 2010, the manipulation of elections
allowed him to confer a layer of democratic legitimacy on what was in
reality the gradual closing off of political space; the introduction of legal
instruments allowed his regime to tighten its grip. This piecemeal
approach, coupled with the regime’s moral high ground, kept the inter-
national community in a constant waiting mood. It hoped things would
improve, but they kept worsening to a point of no return, as its hesitant
and confusing responses only emboldened the RPF. Front Line summar-
ized the effects of international tolerance as follows:

The donor community gave Rwanda about $7 million to hold superficially democratic
elections [in 2003], but then turned a blind eye to the widespread fraud, intimidation,
and human rights violations committed by the RPF to ensure its election victory – even
though those problems were thoroughly documented and reported by the European
Union’s own election observer mission. If donors were unwilling to cry foul over flawed
elections that they helped finance, the Rwandan Government clearly calculated that it did
not have much to fear from donors when it came time to suppress human rights
defenders.168

A second trend is the extraordinary sense of entitlement displayed by
the RPF. The combination of its having defeated the forces of genocide,
its efficient and cynical exploitation of international feelings of guilt and
ineptitude, and its regional military might allowed it to tackle unsympa-
thetic voices aggressively and with arrogance. Strongly worded, indeed
intimidating statements reduced to silence many of those who might
otherwise have spoken out. This assertive and proactive behaviour has
allowed the regime to escape judicial scrutiny both by the ICTR and the
justice systems of third countries. Though coming from a small and very
poor and aid-dependent country, it has also served to avoid condemna-
tion of the regime’s human rights record, its poor democratic credentials,
its dangerously flawed political governance, and its aggressive behaviour
in the region. The major instrument for achieving this tolerance has been

168. Front Line Rwanda, ‘Disappearances’, pp. 98–9.

32 AFRICAN AFFAIRS

 by guest on January 4, 2011
afraf.oxfordjournals.org

D
ow

nloaded from
 

http://afraf.oxfordjournals.org/


the skilful and cynical use of the genocide credit, which allowed the
regime both to capitalize on the guilt feelings of the international commu-
nity and to present itself as the victim of genocide. As a matter of fact, the
RPF did not have much of a choice. While Straus and Waldorf point to a
number of reasons why the regime chose the path it did,169 the most
important one is that the RPF would simply lose power if it accepted a
competitive political system.

Strong information management is the third thread. The regime’s per-
formance in this field may well be traceable to the intelligence back-
ground and experience of some of the RPF’s military leaders, including
Kagame himself, who was the head of military intelligence in Museveni’s
National Resistance Army (NRA) until 1990. Monitoring and disseminat-
ing information is part of a strategy for both external and internal con-
sumption. Externally, the RPF has successfully cordoned off the arenas of
massive human rights abuse in Rwanda and the DRC and imposed a
monopoly on the reading of history. In combination with the moral high
ground achieved through the genocide credit, this has made the regime
nearly unchallengeable for the international community. Domestically,
the RPF has decreed one single truth and devised instruments (legis-
lation, intimidation, ‘re-education’, silencing alternative voices) to avoid
its being challenged, at least publicly. By doing so, it has privileged the
public transcript of the powerful, but failed to eliminate the hidden tran-
script of the oppressed. In all likelihood, in the privacy of their homes, in
discreet conversations, and in the body language that accompanies their
silence, the powerless construct their truth, which may well be more
radical than the RPF believes. In Rwanda as in some other places, history
is a highly political stake of the present and the future rather than a way of
analysing and understanding the past. Its manipulation contributes to the
structural violence so prevalent, yet apparently so invisible to outsiders.

The so-called international community bears overwhelming responsibil-
ity in allowing the RPF to deploy its skills successfully. It has been a
willing hostage to Kigali’s spin, whether it be on political governance and
human rights, on massive violations of international humanitarian law, on
the aggression and plunder of the DRC, on its dangerous social and
economic engineering exercise, or on the way it has injected structural
violence across the country and the region. This tolerance was visible

169. They identify five critical factors: institutional legacy (the ancient roots of Rwandan
political culture and institutions include strong state-centred social control); the regime’s
pathway to power (its military and ideological background); the terms of settlement of the
conflict (the RPF came to power with a relatively free hand); the base of political support
(which is narrow and still narrowing); and the international environment (the permissive
international community). Scott Straus and Lars Waldorf, ‘Introduction: seeing like a post-
conflict state’ in Straus and Waldorf (eds), Reconstructing Rwanda.

GOVERNANCE IN POST-GENOCIDE RWANDA 33

 by guest on January 4, 2011
afraf.oxfordjournals.org

D
ow

nloaded from
 

http://afraf.oxfordjournals.org/


from the early days after the RPF seized power. At a donors’ roundtable
in Geneva in January 1995, almost US$600 million of aid money was
pledged. The failure to tie the pledges to improvements in a rapidly dete-
riorating human rights situation may well have persuaded the regime that
it could act without restraint, and that impunity was assured. This feeling
could only be reinforced when reactions were muted, to say the least,
after the RPA massacred thousands of IDPs in Kibeho camp in
April 1995, after the Prime Minister and two other ministers left the gov-
ernment ‘of national unity’ in disgust in August 1995, after scores of
Hutu officials were killed or went into exile throughout 1995, or after
Rwanda invaded Zaïre for the first time in the fall of 1996 and committed
massive atrocities there. Under these circumstances, the moment soon
came when dialogue was futile, and the Rwandan showcase reached a
point of no return. Peter Uvin’s judgement is severe: ‘In the case of post-
genocide Rwanda, those who provide significant budgetary support claim
to do so as part of a deliberate and respectful strategy in which both sides
dialogue to produce a long-term political and economic vision for the
future.… In practice, the Rwandan side gains greater power, partly
because no one in annual monitoring exercises wants to rock the boat and
undermine the nice setup.’170

170. Peter Uvin, Human Rights and Development (Kumarian Press, Bloomfield, CT, 2004),
pp. 116–17.

34 AFRICAN AFFAIRS

 by guest on January 4, 2011
afraf.oxfordjournals.org

D
ow

nloaded from
 

http://afraf.oxfordjournals.org/

