
The Supreme Court on 13th February 2015 ruled that the analogue switch-off dates remain as scheduled 
ahead of the international deadline of June 17th 2015.

The Analogue switch-off dates had been set as follows: 
• Phase 1:  31st December 2014: Nairobi and its environs.
• Phase 2:  2nd February 2015: Mombasa, Malindi, Nyeri, Meru, Kisumu, Webuye, Kakamega, Kisii, 

Nakuru, Eldoret, Nyahururu (Nyadundo), Machakos, Narok and Londiani (Rongai). 
• Phase 3:  30th March 2015: Garissa, Kitui, Lodwar, Lokichogio, Kapenguria, Kabarnet, Migori, Voi 

(Vuria), Mbwinzau/Kibwezi, Namanga and any other remaining sites.

The Supreme Court ruling implied that any stations still broadcasting on the analogue platform in the 
areas already switched off were required to migrate to the digital platform with immediate effect. The 
Authority gave media houses on the analogue platform up to midnight of 13th February 2015 to migrate 
to the digital platform.

All media houses migrated to the digital platform except the three media houses, Nation Media Group, 
Standard Group and Royal Media Services. The Authority on Saturday 14th February, 2015 took 
necessary regulatory action to switch-off their analogue signals. The three on their own volition went 
ahead and withdrew their content from the digital platform (SIGNET and Pan African Network Group 
signal distribution networks) and selected pay TV service providers (Star Times, DStv and GOTv).

The Authority has noted with concern, deliberate misinformation and allegations perpetrated by the 
three media houses to the public.  The Authority would like to set the record straight as follows:  

We urge Kenyans to embrace the digital migration and to seek factual information from our various 
communications platforms indicated below.
Issued by:
 

Francis Wangusi
Director-General

Tel: 0703 042 470/1/2, 0703 172 331/2/3, 020 4242470/1/2, 020 4242331/2/3 

FACTS ON DIGITAL MIGRATION

ALLEGATIONS 

More than 90% of Kenyans 
staring at blank screens as 
analogue transmitters of 
the three media houses 
are switched off

Government has forcibly 
switched off analogue 
frequencies and that the 
switch-off is in bad faith

The Communications 
Authority of Kenya 
effected the switch-off the 
three media houses before 
reinstating the digital 
frequencies and 
self-provisioning 
authorization 

The three media houses 
will soon avail cheaper 
set-top boxes  and have 
requested for more time  
to enable them import 
these set-top boxes 

The Authority and the 
Government are unwilling 
to support and protect 
local media houses against 
foreign interests over the 
distribution of frequency 
signals.

FACTS ON DIGITAL MIGRATION 

More than 1.2 million households have purchased set-top boxes and can 
therefore access the channels on the digital platform.  The market has 
more than two million set-top boxes currently in stock with more under 
importation. The estimated numbers of television sets that need to be 
migrated are four million.  

The switch-off was only effected in the regions earmarked in Phase 1 and 
2. It is important to also note that only analogue transmissions were 
switched off in the exercise. 

The Supreme Court ruled that the timelines agreed on for the phased 
switch-off remain valid. The enforcement action taken by the 
Communications Authority of Kenya on 13th February 2015 was, 
therefore, mere enforcement of the ruling for non-compliant media 
houses.

The three media houses have the avenue to air their broadcasts through 
the digital networks currently available. They voluntarily withdrew their 
content from the available digital platforms SIGNET, PANG and DSTV, 
yet these have even a wider reach than the analogue transmissions the 
media had before. KTN, NTV, QTV and Citizen TV only had 11 analogue 
transmission stations collectively, which was a very small proportion of 
what the digital network coverage currently offers.   

The Authority had issued the three media houses with temporary 
authorization for self-provisioning in November 2014. This was 
withdrawn on 21st January 2015 after the three media houses ran 
misleading advertisements between 16th and 20th January 2015. This was 
in contravention of the Kenya Information and Communications Act, 
1998.

The said advertisement purported that StarTimes and GOtv were 
illegally carrying the content of the three media houses, thereby 
infringing on their copyright and neighbouring rights. The 
advertisement went further to instruct consumers not to purchase 
StarTimes and GOtv pay-tv set-top boxes to watch CITIZEN Television, 
NTV, KTN and QTV.

The tone of the advertisement, its content and timing was intended to 
cause confusion and disrupt the digital migration process.

The Supreme Court, on 13th February 2015, directed the Authority to 
restore the self-provisioning authorization and the requisite frequencies 
with a condition that the media houses abide by all the conditions that 
had earlier accompanied the grant of authorization for self-provisioning. 

Before importation of set-top boxes, the law requires interested parties, 
to apply for a vendors licence from the Authority, and subsequently 
submit a sample set-top box for type-approval. 

The three media houses, through their consortium, Africa Digital 
Network (ADN), applied for a vendor’s licence on 12th February 2015. The 
application is now under consideration.  However, ADN is yet to submit 
a sample set-top box for type-approval. 

It would be illegal for ADN to begin importation of these gadgets 
without prior approval. 

The first Broadcast Signal Distributor (BSD) licence was awarded to 
SIGNET, a subsidiary of Kenya Broadcasting Corporation. The second 
BSD licence was an open tender that was competitively won by Pan 
African Network Group (PANG). This was after the application by the 
National Signal Networks failed to meet the required criteria and was 
therefore disqualified. 

The two BSDs i.e. SIGNET and PANG have been assigned the same 
number of frequencies countrywide with at least two frequencies in 
every broadcast area. However, utilization of these frequencies is 
dependent on their rate of infrastructure roll out. To date, PANG has 
activated more transmitters compared to SIGNET. 

21 digital TV frequencies were assigned to the ADN consortium, where 
members of the consortium already had analogue coverage. After the 
analogue switch-off is complete there will be more frequencies available 
for distribution.

There is, therefore, no discrimination in the issuance of frequencies as 
purported.

Digital television broadcasting is a technological change with numerous 
benefits to the country. The process begun in 2007 and all media houses 
and other players have had enough time to prepare financially, 
commercially as well as technically to migrate to the digital platforms.  

The media houses failed Kenyans by not preparing for this technological 
change. 

It should be noted that Kenya’s failure to migrate will negatively impact 
the frequency planning in the country and neighbouring countries.

On the contrary, digital migration will create thousands of jobs and huge 
investment opportunities. The Authority has already licensed over 40 
content service providers on the digital platform. The providers have to 
create content and this will uplift the media and film production industry 
and create employment. 

The international deadline for digital migration of 17th June 2015 is set 
and cannot be changed. 

Geo Poll, the world’s largest mobile survey platform, recently carried a 
study on digital migration awareness in Kenya. The study showed that 
88% of Kenyans are aware of the requirement to migrate to digital 
broadcasting.

This level of awareness has been achieved despite the refusal by the 
three media houses to carry paid advertisements on digital migration 
and provision of correct information to Kenyans on the issue of digital 
migration.  

The Authority has licensed over 80 vendors who are selling set-top 
boxes in supermarkets, electronic shops and their respective outlets 
across the country. 

The market has over 2 million set-top boxes in stock available for 
purchase by consumers. 

No Kenyan needs to pay to watch TV. 

The market has two types of set-top boxes. Free-to-Air and subscription 
based set-top boxes.   

The Free-to-Air model is a one-of purchase price and viewing attracts no 
extra costs.

Viewers who would like to access premium content offered by Pay TV 
providers have the choice to purchase the pay television subscription 
set-top-box. Pay TVs set-top-boxes attract a monthly subscription fee 
according to the bouquets offered by the service providers. 

The Authority has licensed more than 40 Free-to-Air channels on the 
digital platforms, with over 30 on SIGNET and 8 on PANG Platform. 
Free-to-Air channels currently providing news include KBC, K24, Kass 
TV, GBS, EBRU TV, 3 Stone TV and Njata TV,  KTS,  Pwani TV and Lolwe 
TV.  News is provided in English, Swahili and vernacular languages.

SIGNET is on air in Nairobi, Mombasa, Kisumu, Nyeri, Nakuru, Nyadundo, 
Eldoret, Machakos, Nyambene, Embu, Muranga, Naivasha, Narok, Kisii.  
SIGNET are expected to be on air by end of this week in Malindi and 
Siaya.

PANG is on air in Nairobi, Mombasa, Webuye, Kisumu, Nyeri, Malindi, 
Nakuru,  Eldoret, Nyambene (Meru), Nyahururu, Machakos, Narok, 
Kericho (Kapchepto) and Kisii.
 
The three media houses were on air in Nairobi, Mombasa, Webuye, 
Kisumu, Nyeri,  Nakuru,  Eldoret, Nyambene (Meru), Nyahururu, and Kisii. 
This was a small percentage of coverage in comparison to the overall 
current digital coverage.

Additionally, most Kenyans access news from various platforms 
including radio which has a wider reach than television. Radio is not 
affected by digital migration and services are still available to Kenyans.

The government is 
curtailing media freedom  
and infringing on rights of 
citizens to information

Digital migration will cause 
job losses in the media 
sector 

The deadline for migration 
is movable

There isn’t enough 
awareness about digital 
migration 

Set-Top Boxes are not 
available in the country 

Kenya is taking on a
Pay TV model and forcing 
wananchi to pay in order 
to watch television in the 
digital broadcasting era

Kenyans are only relying 
on two television stations 
for news 

DigitalTVKenya DigitalTVKenya www.digitalkenya.go.ke 


