Reporting Conflict:
The Media Coverage of the

Mombasa Republican Council
May 2012

Monitoring Report



Published by:

Media Council of Kenya

P.O.Box 43132

00100 Nairobi, Kenya

Ground Floor, British American Insurance Centre
Mara/Ragati Road Junction, Upper Hill

Tel: +254 (020) 2737058, 2716265, 2716266
Mobile: +254 727 735252

Email: info@mediacouncil.or.ke

Website: www.mediacouncil.or.ke

© Media Council of Kenya, 2012

.‘-\“

MISIDTA

LISCIR T IR I IR I B TS ERi i T 8

ﬂ Ziviler Friedensdienst
Civil Peace Service

\ ————
e —

e T



Reporting Conflict:
The Media Coverage of the
Mombasa Republican Council
May 2012

Monitoring Report
Media Council of Kenya






Table of Content

Acknowledgements

Preface

1. Monitoring Report:
The Coverage of the Mombasa Republican Council
by Kenyan Newspapers

1.1.  Introduction

1.2.  Findings

1.2.1. Scope

1.2.2. Focus

1.2.3. Breaches of the Code of Conduct

1.3.  Conclusions and Recommendations

2. In-Depth Analysis: The Coverage of the MRC Phenomenon

2.1.  Introduction

2.2.  Reportorial Presentation of MRC stories

2.3.  Interpretative Reporting of MRC stories

2.4. Commentaries on MRC

2.5.  Conclusion

3. Monitoring Report:
The Coverage of the Mombasa Republican Council
by Coastal Radio Stations

3.1.  Introduction

3.2.  General Observations

3.3.  Breaches of the Code of Conduct

3.4.  Conclusions and Recommendations

THE MEDIA COVERAGE OF THE MOMBASA REPUBLICAN COUNCIL

vi

vii

Ul W = = e e

NIRN

14
16

17
17
17
17
19

\'



Vi

Acknowledgements

The Media Council of Kenya (MCK) wishes to thank all those, who contributed to
this report.

We particularly want to thank Joe Kadhi, Journalism Lecturer at the United States
International University, Nairobi, for his in-depth analysis of the print media cover-
age of the MRC phenomenon.

We also want to acknowledge the work of the MCK monitoring team:
Immaculate Mwende

Abraham Kisang

Allennita Gakii

Njeri Munyiri

Ahmed Kassim

We finally want to thank Isabel Rodde, Technical Adviser GIZ and the German
Development Cooperation GIZ / Civil Peace Service / German Federal Ministry
for Economic Cooperation and Development for the supervision and support of
this project.

THE MEDIA COVERAGE OF THE MOMBASA REPUBLICAN COUNCIL



Preface

The Mombasa Republican Council has been one of the highly controversial topics
in Kenyan politics in the last few months.

The Media Council of Kenya has been monitoring the coverage of this topic by
Kenyan media houses and has also been conducting several training workshops to
improve knowledge and skills of journalists while reporting on this sensitive issue.
This publication summarizes the findings of the media monitoring activities related
to the Mombasa Republican Council. Two monitoring reports analyze the print and
radio coverage of the MRC in May 2012, whereas the article by veteran journalist
Joe Kadhi provides long-term-observations of the Kenyan reporting on conflict-
ridden issues such as the MRC.

By sharing these observations with journalists and the interested public, the Media
Council of Kenya wants to encourage a joint debate in order to improve the quality
standards of Kenyan journalism.

Mwangi Haron
Chief Executive Officer
Media Council of Kenya

THE MEDIA COVERAGE OF THE MOMBASA REPUBLICAN COUNCIL

Vil



1. Monitoring Report
The MRC-Coverage by Kenyan Newspapers

1. 1. Introduction

From May 1 to May 31, 2012, the Media Council of Kenya monitored the coverage
of the Mombasa Republican Council (MRC) by Kenyan daily newspapers in order
to assess the quality of reporting on this sensitive issue. All articles in the Daily Na-
tion, The Standard, The Star and The People which mentioned “Mombasa Republican
Council” or “MRC” were analyzed.

The MRC is a group in Kenya's coast province, which is demanding for secession
and mobilizing coastal people to boycott the upcoming general elections. According
to police reports the group is recruiting children and engaging in military training'.
Formed in the 1990s, the MRC was dormant until 2008, when it called for the estab-
lishment of an independent state. Due to these secessionist demands, the govern-
ment declared it illegal in 2010, along with 33 other “organised criminal groups”. The
MRC has since challenged the ban in court.

1.2. Findings

1.2.1. Scope

The Mombasa Republican Council was prominently featured in May 2012. A total
of 161 articles were monitored, of which two thirds were news reports and one third
opinion pieces. 45 articles were published in the Daily Nation, 42 in The Star, 38 in
The People and 36 in The Standard. The majority of the articles were published under
“National News”. The Daily Nation ran twice as many opinion pieces as The Standard
and The Star (see chart p.2) .

1.2.2. Focus

The Mombasa Republican Council was mentioned in connection with:

m the conflicts about the newly appointed Kenya Ports Authority (KPA) board
members and county commissioners

m the attacks on IEBC facilities on the coast and general security threats in the
coastal region

m MRC's request for a referendum on secession as well as the court case between
the Independent Electoral and Boundaries Commission (IEBC) and the MRC

m the political rallies of the presidential candidates Raila Odinga, Musalia
Mudavadi, William Ruto and Martha Karua in the coast area and their rivaling
initiatives in parliament in order to establish a committee to address coastal
grievances.

! Institute for Security Studies (Tshwane/Pretoria), Kenya: Mombasa Republican Council - Liberators or
Nascent Radical Fanatics?, 27.06.2012, http://allafrica.com/stories/printable/201206270319.html

1 THE MEDIA COVERAGE OF THE MOMBASA REPUBLICAN COUNCIL



Format Articles

Format (n=161)
401 M Feature
B News
M Opinion
Other
30
201

Count

DN STAR STD TPN

Source

The majority of news reports featured prominent politicians and institutions call-
ing for dialogue with the MRC in order to prevent increased violence ahead of the
elections.

The dominant perspective, covered by both opinion pieces and news reports,
rejected the secession demands by MRC but acknowledged the marginalization of
the coastal population and the urgent need to address their grievances. Most of the
articles mentioned fundamental positions of the Government and/or the MRC, such
as the secession demand and its rejection as well as the accusations of neglect and
unfair land distribution. However, background articles providing in-depth analysis
of the roots of historical injustices as well as political options to solve them, were an
exception’. Investigative pieces about structure, funding and activities of MRC were
also lacking’. Opinion pieces published in all newspapers after the major political
rallies on the coast analyzed critically the exploitation of MRC as a political match
ball in order to secure coastal votes®.

* Background articles were published in The People on May 7, p.47 and Daily Nation on May 27, p.22.
* For further analysis see Joe Kadhi's article on p. 7

* The Standard, 23.05.2012, Why is there doublespeak over coastal strip?,

Daily Nation, 23.05.2012, Don 't mollycoddle MRC

THE MEDIA COVERAGE OF THE MOMBASA REPUBLICAN COUNCIL 2



3

1.2.3. Breaches of the Code of Conduct

Accuracy and Fairness

According to Article 1 of the “Code of Conduct for the Practice of Journalism in
Kenya” the fundamental objective of a journalist is to write a fair, accurate and un-
biased story on matters of public interest. All sides of the story should be reported
wherever possible; comments should be obtained from anyone who is mentioned in
an unfavourable context®.

A significant number of the articles monitored for this report, however, neglected
these basic journalistic rules and only told one side of the story. More than a third of
all news reports referred to only one source and nearly one third presented only one
viewpoint. Most of the one-source and one-viewpoint news reports were published
in The Star.

Viewpoints in News Reports

/Article/Viewpoints Total
>3 1 2 3
Source DN Count 7 1 8 5 21
% within Source 33,3% 4,8% | 38,1% | 23,8%100,0%
STAR Count 0 17 17 0 34
% within Source ,0% 50,0% | 50,0% | ,0% |100,0%
STD  Count 2 5 15 4 26
% within Source 7,7% 19,2% | 57,7% | 15,4%100,0%
TPN  Count 14 1 1 7 23
% within Source 60,9% 43% | 4,3% 30,4% | 100,0%
Total Count 23 24 41 16 104
% within Source 22,1% 23,1% | 39,4% | 15,4%100,0%

On May 14, 2012, for example, The Star reported on the scheduled transfer of two
hundred administration police officers to Thika because of their alleged links with
the MRC. The article covered the grievances of the APs extensively, without present-
ing any statements from the government side.

On May 29, 2012, The Daily Nation and The People reported that the Media Coun-
cil of Kenya had launched investigations into the conduct of four Mombasa-based
radio stations. They had allegedly spread hate messages and promoted the Mombasa
Republican Council. The articles only presented the point of view of the Media
Council and didn‘t obtain any standpoints from the accused radio stations®.

® Article 1a, Code of Conduct for the Practice of Journalism in Kenya
¢The People, 29.05.2012, FM stations propagating hate speech face closure, Daily Nation, 29.05.2012, Radio
Stations warned over biased reporting

THE MEDIA COVERAGE OF THE MOMBASA REPUBLICAN COUNCIL



Distinction between comment, conjecture and fact

Article 1 of the Code of Conduct also demands the clear distinction between com-
ment, conjecture and fact’”. Some of the news articles which covered the MRC, how-
ever, contained journalistic opinion and unproven speculations. On May 5 2012,
for example, The Star claimed considerable local support for the United Republican
Party in the coast region without providing any attribution or relevant proof: “Ruto’s
party may take a large share in the Coastal region in terms of membership and
votes, considering it has a similar name with the Mombasa Republican Council and
enjoys the support of the grassroot leaders.”®

North Eastern
may break
away - Elmi

L | P
The Star, 30/05/12, p.10
Provocative and alarming headlines

According to Article 1 and 11 of the Code of Conduct, provocative and alarming
headlines should be avoided, especially when covering ethnic, religious and sectar-
ian conflict’. It is questionable whether the headline “North Eastern may break away
- Elmi” published by The Star on May 30, 2012 respected this principle. Although
it clearly identifies the source of the allegation, Minister Mohamed Elmi, it puts
forward both a sensational and an alarming message. The article covered a rally in
Garissa and presented only one viewpoint, stating that the North-East of Kenya had
been marginalized by the government and that its residents would soon “borrow a
leaf from the MRC”. The article didn "t provide any further context or proof for this
allegation.

7 Article 1d, Code of Conduct: “Journalists, while free to be partisan, should distinguish clearly in their
reports between comment, conjecture and fact”.

8 The Star, 05.05.2012, Ruto’s URP to hold rallies in Mombasa

2 Article le and 11b, Code of Conduct for the Practice of Journalism in Kenya: “In general, provocative
and alarming headlines should be avoided”

THE MEDIA COVERAGE OF THE MOMBASA REPUBLICAN COUNCIL

4



S)

Diversity and Gender Representation

Article 1 of the Code of Conduct says that journalists should present a diversity of
expressions, opinions, and ideas in context'. Article 15 demands that women and
men should be treated equally as news subjects and news sources'’.

The diversity of MRC coverage, however, was limited. The majority of articles nei-
ther included the views of ordinary coastal inhabitants nor did they present local
protagonists or projects engaged in the solution of the coastal problems. 45% of all
news articles featured state officials as the main subject of the story, 31% politicians,
and only 4% introduced ordinary citizens as their main protagonists.

Gender equality was also far from being achieved. In 75% of all the articles men
were central to the story, only 3% featured women as central protagonists.

Gender Presence

80+ n=161

Man central Both woman and man Woman central
equally central

1.3. Conclusions and Recommendations

The MRC coverage lacked background information and investigative reporting on
historical developments, structures of marginalization and activities of the Mom-
basa Republican Council. Many stories provided only one viewpoint instead of pre-
senting a fair and balanced picture.

Besides adhering to the basic rules of fair and diverse reporting, the coverage of
conflict-ridden issues like the MRC needs to consider the principles of conflict-
sensitive journalism. Reporting could be improved by including in-depth-analysis

10 Article 1 h, Code of Conduct
T Article 15, Code of Conduct

THE MEDIA COVERAGE OF THE MOMBASA REPUBLICAN COUNCIL



of the coastal conflicts as well as possible solutions. Instead of only quoting po-
litical leaders and their familiar demands, journalists should go beyond the elites
and include the views of ordinary people. It would be crucial to report the conflict
not as consisting of only two opposing sides; instead also other interests and needs
which are affected, and positive examples of the solution of local problems should
be explored.

The following publications provide in-depth information on conflict-sensitive jour-

nalism:

m My Tribe is Journalism. Conflict Sensitive Journalism, A Handbook by Ross
Howard, Special Edition Kenya, IMS 2008
http://www.i-m-s.dk/files/publications/1312%20Conflict.v5.pdf

m  Conflict Sensitive Reporting. A Toolbox for Journalists;

Peter du Toit, Conflict Sensitive Journalism Project, Rhodes University 2012
Electronic copy can be obtained through: Sol Plaatje Institute for Media
Leadership http://spi.ru.ac.za/

The Media Council of Kenya regularly conducts training workshops on journalism
ethics and conflict-sensitive reporting.

THE MEDIA COVERAGE OF THE MOMBASA REPUBLICAN COUNCIL 6



7

2. In-depth Analysis:
The coverage of the MRC Phenomenon

By Joe Kadhi, Lecturer Journalism,
United States International University, Nairobi

2.1. Introduction

Nothing, of late, has challenged journalism in Kenya more than the coverage of the
mysterious Mombasa Republican Council. Engaging in conveyor-belt reportorial
presentation of stories journalists have only been writing about utterances of the
organisation’s leaders threatening to secede from Kenya and the rebuttals from na-
tional leaders expressing their views on how to deal with the situation.

An in-depth exposé telling the real story that would answer a number of questions
in Kenyans’ minds about the organisation has yet to be written. What is the origin
of the shadowy organisation calling itself MRC? Who finances it and for what pur-
poses? Is it a political party or a tribal organisation? Are its demands genuine or are
they a concoction of politicians out to win the next general elections?

All the questions and many more are yet to be answered by journalists covering
MRC stories. Reporting MRC, and indeed many other important current events,
through exposés or simply by engaging in interpretative coverage is a serious pro-
fessional as well as ethical challenge to Kenyan journalists. Due to its controversial
nature the coverage of the MRC is, for all practical purposes, the coverage of con-
flict. Ethically, journalists in Kenya are required to follow very well defined prin-
ciples. These principles give three specific instructions which journalists in Kenya
have to observe.

Called “Covering Ethnic, Religious and Sectarian Conflict” the ethical principle
says news, views or comments on ethnic, religious or sectarian dispute should be
published or broadcast after proper verification of facts and presented with due
caution and restraint in a manner which is conducive to the creation of an atmo-
sphere congenial to national harmony, amity and peace. Then it requires provocative
and alarming headlines to be avoided. And lastly it suggests that news reports or
commentaries should not be written or broadcast in a manner likely to inflame
the passions, aggravate the tension or accentuate the strained relations between
the communities concerned. It further suggests that articles or broadcasts with the
potential to exacerbate communal trouble should be avoided.

While covering conflict or any other controversial story, journalists in Kenya are
extremely lucky to be protected by the supreme law of the land which creates an
environment so conducive to the free practice of journalism that the vibrancy of the
Kenyan fourth estate is quite conspicuous to any visitor.

THE MEDIA COVERAGE OF THE MOMBASA REPUBLICAN COUNCIL



Article 33 of the Constitution, for example, clearly says every person has the right to
freedom of expression, which includes freedom to seek, receive or impart informa-
tion or ideas; freedom of artistic creativity; and academic freedom and freedom of
scientific research.

By using this part of the Constitution journalists have actually allowed MRC leaders
to say virtually everything they have wanted to about their amorphous organisation.
While doing so, however, journalists ought to know that the same part of the Con-
stitution also says the right to freedom of expression does not extend to propaganda
for war; incitement to violence; hate speech; or advocacy of hatred that constitutes
ethnic incitement, vilification of others or incitement to cause harm; or is based
on any ground of discrimination specified or contemplated in Article 27 (4) which
says the State shall not discriminate directly or indirectly against any person on any
ground, including race, sex, pregnancy, marital status, health status, ethnic or social
origin, colour, age, disability, religion, conscience, belief, culture, dress, language or
birth.

Looking at that provision of the law, journalists in Kenya should realise that they
have quite a free hand in covering the MRC though they are expected to be very
careful in making sure the derogatory statements by the organisation’s leaders, which
at time come close to incitement and could therefore cause harm, are properly doc-
tored professionally. The Constitution also says in the exercise of the right to free-
dom of expression, every person shall respect the rights and reputation of others.

Article 34 of the Constitution says freedom and independence of electronic, print
and all other types of media is guaranteed, but does not extend to any expression
specified in Article 33 (2) discussed above. Be that as it may, the supreme law says
the State shall not exercise control over or interfere with any person engaged in
broadcasting, the production or circulation of any publication or the dissemination
of information by any medium; or penalise any person for any opinion or view or
the content of any broadcast, publication or dissemination.

Because of this provision a number of FM stations down at the Coast have given a
lot of freedom to the so-called leaders of the MRC mainly because the Constitution
also says broadcasting and other electronic media have freedom of establishment,
subject only to licensing procedures that are necessary to regulate the airwaves and
other forms of signal distribution; and are independent of control by government,
political interests or commercial interests. By examining this particular section of
the Constitution the ownership of a number of FM stations at the Coast could be
said to be contravening the law as a number of them actually belong to politicians
and could therefore not be categorized as independent of political interest.

THE MEDIA COVERAGE OF THE MOMBASA REPUBLICAN COUNCIL

8



9

Today State-owned media are much freer to professionally select stories as they
please because the Constitution gives them the liberty to determine independently
the editorial content of their broadcasts or other communications and be impartial;
and afford fair opportunity for the presentation of divergent views and dissenting
opinions. Despite this freedom however there has not been any noticeable in-depth
reporting by the State-media about the MRC.

The matter is made worse by the existence of Article 35 of the Constitution which
gives journalists, like all other citizens, the right of access to information held by
the State; and information held by another person and required for the exercise or
protection of any right or fundamental freedom. For the first time in history the
Constitution allows journalists to engage in investigative exercise of their profession
knowing very well the supreme law protects the people’s right to know. Despite all
this journalists have not made use of the Constitution to engage in any meaningful
investigation about the MRC. At the time of writing this report there were quite
a number of pertinent questions about MRC that still remained mysterious and
therefore unanswered.

Back in my days as the Daily Nation’s Managing Editor my efforts to expose police
brutality faced a tough personal reprimand from President Daniel arap Moi him-
self demanding to kill complete stories including the coverage of the Saba Saba in
1990 when a number of people were killed in Nairobi. On that day I had to defy
orders from the President to let Kenyans know about riots that followed peaceful
demonstrations for multi-party democracy in their own capital. I witnessed a lot of
brutality during the demonstrations in the city but when I decided to publish it, I
was condemned. So I deliberately published to be damned! Today journalists don’t
have to go through this professional trauma as they have all the freedom to publish
the truth about almost any subject of their choice including the MRC.

Because of the freedom given by the Constitution, journalists are free to cover the
MRC issues from many angles which are professionally stipulated in the art of news
reporting. A professional examination of the coverage of MRC, therefore, requires
looking at three types of reporting: Reportorial conveyor-belt presentation of sto-
ries; Interpretative presentation of stories and Commentaries and editorialized pre-
sentation of stories.

2.2. Reportorial presentation of MRC stories

The majority of MRC stories are reportorial presentations of utterances by Kenyan
leaders condemning MRC, or pledging to work with the group, or MRC leaders
explaining their position. One such story was published by the Sunday Nation on
February 5th 2012, when the paper claimed to have “unmasked” MRC. The paper
had a front page story warning that the Government was staring at a major security
threat over the rise of MRC. It also cautioned that despite the Government banning

THE MEDIA COVERAGE OF THE MOMBASA REPUBLICAN COUNCIL



the group it had refused to go. The paper talked of anxiety gripping upcountry
people as reports warned the outlawed group advocated split with Kenya and that it
was gaining popularity among indigenous people including MPs.

The only effort by the paper to demystify MRC was shown when it revealed the
name of its leader as ex-policeman Omar Suleiman Mwamnwanzi who is said to
be the Chairman of the Governing Council. In the same story the Sunday Nation
quoted Omar Hassan, a former Commissioner of KNCHR and a highly respected
personality from the Coast region, calling for one nation. Though the story was well
displayed in the centre spread, it begged more questions about the MRC than it pro-
vided answers. It said the State appeared to be without a solution and seemed to be
at a loss on how to handle MRC. It also talked of a violent disruption of the group’s
meeting at Shika Adabu followed by a meeting between the Coast PC, Earnest Mu-
nyi, and the group as the late Saitoti condemned calls for secession. The interpreta-
tive journalism displayed by the paper appeared to paint a hopeless picture.

o ud
w &% ‘~
Daily Nation, 15/05/12, p.4

At about the same time The Standard published reportorial stories on MRC which
quoted Kenyan leaders saying a number of things about the MRC. Their utterances
however showed differences between them on how to deal with the illegal organi-
sation. The story highlighted differences between President Mwai Kibaki, who was
saying the Government would not tolerate separatists and Prime Minister Raila
Odinga, who was calling for dialogue with MRC as Deputy Prime Minister, Musalia
Mudavadi, was calling for a motion in Parliament to establish dialogue with MRC.
Needless to say this story created more cobwebs in the minds of Kenyans about the
MRC. Kenyan leaders did not even see eye to eye on how to deal with the prohibited
organisation.

THE MEDIA COVERAGE OF THE MOMBASA REPUBLICAN COUNCIL

10



11

The MRC story has also been used a number of times by the FM stations. Capital
FM station, for example, quoted Mwai Kibaki in an April 24th broadcast in which
the station claimed the President had for the first time spoken out strongly against
the outlawed Mombasa Republican Council (MRC) and told the illegal group to
forget about secession of the coastal region from Kenya. Kibaki is painted by the
media as a man who regards MRC followers as enemies of Kenya. On that same day
the station reported the death of a MRC man killed by a stone thrown by a rioter
in Mombasa after police blocked members of the outlawed group from entering a
court house.

According to the story riot police fired teargas to stop more than 100 members
from reaching the court to hear a case in which they were challenging the ban on
their group. In general the media have always reported confrontation between the
police and the MRC without giving any satisfactory explanations about the real
causes of the riots and confrontations. Engaging in reportorial presentation of the
MRC stories journalists have concentrated in quoting government sources. On June
10th 2012, for example, The People newspaper quoted the NSIS Director, Michael
Gichangi, saying that the Government was aware of secret relationship between
politicians and illegal organisations such as the MRC and that the intelligence ser-
vice was watching keenly and declared the war on MRC was on.

The paper also quoted the NSIS boss warning MPs who began embracing MRC and
added that the new found relationship posed a serious threat to peace and national
security ahead of the polls. On June 14th, The Star quoted Coast clerics telling voters
to reject illegal groups including the MRC. The story quoted the Coast Interfaith
Council of Clerics urging the people not to boycott elections but it also quoted
Coast Supkem Chairman, Shariff Mohdhar, warning religious leaders against taking
political stands. Used big in the inside pages the story was quite punchy!

The People also had a similar story on the same date when it quoted clerics urging
the Coast people not to boycott election as demanded by MRC. It also quoted the
Supkem Coast boss Mohdhar criticising the government for not taking steps against
leaders who preached hatred. Though used in the inside pages the story was quite
punchy, too.

2.3. Interpretative reporting of the MRC stories

Like the reporting of all other stories in Kenya that of MRC fell short of profes-
sional interpretative handling . This requires a thorough knowledge of both the topic
and the methodology of investigative journalism. Interpretative reporting leads to
a superior presentation of stories which are based on the ability to investigate and
a thorough understanding of the topic. A good example of interpretative reporting
could be the call by MRC to boycott elections. Reportorial conveyor-belt presenta-
tion would quote subjects speaking for or against the call. Interpretative reporting
would tell readers a lot more such as who would really benefit from the boycott;

THE MEDIA COVERAGE OF THE MOMBASA REPUBLICAN COUNCIL



what does the law say about the right to vote; how the MRC real goals would be
achieved by not participating in elections and what the MRC secret plans are to
enforce election boycott?

Throughout the coverage of MRC issues journalists have shown very limited knowl-
edge of the clandestine organisation. Lack of thorough investigative skills has led
to the presentation of articles that tell very little inside stories about the MRC. A
very impressive academic research on MRC has been done by Paul Goldsmith; but
reporters have shown very little inclination to use the academic report, yet they have
not come up with their own in-depth analysis of the organisation.

i

The Star, 23/05/12, p.13

The Goldsmith report shows the issues fuelling MRC activism; the Kaya Bomba
raiders and human rights abuses; the Mombasa Republican Council agenda and the
opportunities for engaging the MRC. In my view, journalists could perform a much
better job by making proper use of the good old 5Ws and H. Used properly this
could play the professional trick. For example, everyone seems to know WHAT the
MRC is: an illegal organisation banned in 2008 but; WHAT are its secrets? WHAT
are its sources of funds? WHAT external forces back it? WHAT are the possible
outcomes of the MRC?

Who are really behind it? Goldsmith tells us that the Swahili, Arab, and Miji Kenda
segments of the indigenous coast population are the people WHO are members on
MRC but; WHO can be credited with the originality of MRC; WHO are the Kenyan
politicians secretly backing it? WHO are totally opposed to it and ready to go to
war? WHO has a solution to the entire problem?

THE MEDIA COVERAGE OF THE MOMBASA REPUBLICAN COUNCIL 1 2



13

When was it really established? Goldsmith also tells us that the events that were pre-
cipitated by the Kaya Bomba raiders in 1997 constitute the time WHEN the MRC
phenomenon come into existence but; WHEN did the real problem start? WHEN
did the Coastal people start feeling marginalized? WHEN did politicians decide
to use it as a stepping stone to get re-elected or gain higher offices? WHEN is the
problem likely to be solved?

Where is the MRC really strong? Though it is believed that it is in the coastal coun-
ties of Kwale, Kilifi, Malindi, Taita-Taveta, and Tana River WHERE the MRC is
spread; WHERE in these regions is it most popular? WHERE in the region is it least
popular? WHERE do its leaders secretly meet? WHERE, outside Kenya, does it get
its support from?

THE MOMBRSA {
 REPUBLICAN COUN,

B v

The People, 15/05/12, p.14

Whereas many believe that historical injustices are the reasons WHY Mombasa Re-
publican Council was established; WHY has the MRC suddenly become current?
WHY has the problem become so serious now? WHY are leaders divided on the
issue? WHY has MRC united people? WHY do MRC leader claim it is not a politi-
cal party?

Goldsmith also believes efforts to secure coastal autonomy, which represents a re-
gionally and historically specific type of sovereignty pursued by mwambao activists,
could explain HOW MRC was formed but HOW is the MRC really organised?;
HOW are its members recruited? HOW is its propaganda spread? HOW does the

THE MEDIA COVERAGE OF THE MOMBASA REPUBLICAN COUNCIL



Government intend to deal with it? HOW difficult is the effort to establish dia-
logue?

Answering these pertinent questions through investigative journalism during the
reporting stage and presenting the stories in an interpretative manner during the
writing stage, in my opinion, would go a long way towards demystifying the Mom-
basa Republican Council. The watchdog role of the fourth estate has been seriously
neglected in both the reporting and writing of the MRC stories.

2.4. Commentaries on MRC

The Standard Digital of 14th June had a commentary by Dann Mwangi saying: In
the recent past, the outlawed Mombasa Republic Council (MRC) has been making
secessionist demands that are not founded on law, facts and history. Inasmuch as
they have been invoking a frivolous and outdated colonial agreement that the Coast
Province no longer belongs to Kenya, this is not true. They continue to abuse our
territorial integrity and national sovereignty and this must not be tolerated by the
Government. In a nutshell Mwangi is saying: 1. MRC is abusing our territorial in-
tegrity. 2. Do not tolerate it.

The Daily Nation sounded a warning on June 12th when the paper had a commen-
tary by Jackson Mwalulu saying: MRC insists it’s pursuing a just cause, top of which
is Coast people’s land rights. All of us buy into their agenda. People of the Coast
need land with title deeds. Of late, though, MRC has been associated with both ver-
bal and physical violent expression of their agenda. The declaration that no elections
will take place next time at the Coast; the burning of the Electoral Commission’s
property; attacks on police officers; the Pwani si Kenya mantra with its secession
clarion call, are pointers to the unveiling of a guerrilla movement. In a nutshell
Mwalulu is saying: A guerrilla movement is in the making!

The Star talked of MRC as a monster. In a commentary on 3rd June by Muthui Kari-
uki the paper says: The activities and pronouncements of this organization (MRC)
have clearly proved that it is not your regular neighbourhood welfare chama. It has
all the makings of a monster that will end up eating the chicken, the children and
the foolish master! In a nutshell Kariuki is calling the MRC a dangerous monster!

The Sunday Nation proposed devolution. In his column “The Week that Was” Kwen-
do Opanga says: I do not support secession of the Coast as demanded by the MRC.
I support the Constitution. I believe the Coast’s challenge in part arises from failed
leadership. Therefore the MRC should move to legally fill this void. It must plot to
win all seats in the Region in the coming general election legally. Then it should
embark on changing the Coast in accordance with the Constitution. In a nutshell
Kwendo is saying: Get your autonomy legally!

THE MEDIA COVERAGE OF THE MOMBASA REPUBLICAN COUNCIL

14



15

Except for the commentary by Kwendo Opanga all the others can be described as
adversarial. They say: Don't tolerate it; a guerrilla movement is in the making be-
cause it is a dangerous monster. Whereas every media house, indeed every journal-
ist, is protected by Article 33 defence of freedom of expression, the same Constitu-
tion says freedom of expression does not extend to propaganda for war; incitement
to violence; hate speech; or advocacy of hatred that constitutes ethnic incitement,
vilification of others. Besides that the ethical principle calls for news reports or com-
mentaries not to be written or broadcast in a manner likely to inflame the passions,
aggravate the tension or accentuate the strained relations between the communities
concerned.

Journalists are nationalists and the subject of secession can be extremely emotive.
Despite that, however, they are expected to be professionals first and adhere to pro-
fessional ethics as much as they obey the law. The fact that the MRC exists is itself
very important news. But looked at the whole phenomenon as the existence of a
serious and maybe legitimate conflict, then the coverage of the whole scenario must
be approached from a professional way of covering conflict which is growingly be-
coming a very important area of specialisation in the profession.

n

The Star, 03/05/12 p.10

THE MEDIA COVERAGE OF THE MOMBASA REPUBLICAN COUNCIL



2.5. Conclusion

Examining the few examples of the coverage of the MRC phenomenon elucidated
above leads one to conclude that the manner in which the stories were written could
not, strictly speaking, be said to be ethically upright. The stories examined showed
the tendency for journalists, backed by their editors, to concentrate on reportorial
conveyor-belt presentations of stories instead of engaging in a much more pro-
fessionally admirable method of interpretative reporting. By and large the print
media exhibited an impressive ability to adhere to the ethical principle of impartial-
ity, which, from the moment it was first established many years ago, called for the
avoidance of tendentiousness in news presentation.

The same, however, cannot be said about the FM stations down at the Coast, where
the MRC is said to be gaining popularity through local MPs who secretly back the
banned organisations. The matter is made worse by the fact that a number of them
own the stations which are said to be sympathetic to the movement. I obtained this
information from a number of journalists who work for the FM stations and with
whom I rubbed shoulders when I was training them in Mombasa recently.

According to the stories published about the MRC, journalists point out that the
leader of the organisation is the uncharismatic and unassuming Suleiman Mwamn-
wanzi whose background is only said to be that of a simple policeman. The obvious
professional scream for an urgent personality interview with the man obviously
went unheard and so the mystery of MRC continues to deepen. Such an interview
could probably reveal where the MRC gets funds from to launch a regional cam-
paign of propaganda covering Kwale, Kilifi, Malindi Tana River and Taita Taveta
counties.

An attempt by the Sunday Nation of February 5th to demystify the organisation was
commendable; but was not professionally done to the level of leaving no stone un-
turned. Though the paper painted a hopeless picture of the future of MRC, it didn’t
give any reasons for that conclusion. Journalists gave the Director of NSIS, Michael
Gichangi, a lot of publicity when he revealed that the Government was aware of a
number of politicians associated with MRC. Yet they made no attempt to find out
who the concerned politicians were.

An attempt to get answers to a series of FIVE “Ws” and “H” questions posed above
would have formed the basis for news editors’ briefing and debriefing of reporters
covering the MRC. That, together with techniques of investigative reporting, could
have helped the country understand the many intricacies surrounding the illegal
organisation.

THE MEDIA COVERAGE OF THE MOMBASA REPUBLICAN COUNCIL

16



17

3. Monitoring Report:
The Coverage of the Mombasa Republican Council
by Coastal Radio Stations

3.1. Introduction

The Media Council of Kenya monitored three coastal radio stations, Rahma FM,
Kaya FM and Radio Salaam, and their coverage of the Mombasa Republican Coun-
cil in April and May 2012. All three radio stations are owned by politicians: Environ-
ment minister Chirau Ali Mwakwere owns Kaya FM, Defence minister Yusuf Haji
owns Radio Salaam and Nassir Abdulsmaad, the son of the late Shariff Nassir, runs
Rahma FM'.

Eleven call-in-shows covered the MRC as a major topic in the monitoring period;
ten were aired on Rahma FM and one on Radio Salaam.

3.2. General Observations

The majority of the radio discussions were based on comments by politicians, for
example the comments Raila Odinga and Musalia Mudavadi made during their
coast rallies on May 20, 2012. The presenters played the respective clips and invited
listeners to call in and give their views on the comments.

Each show had an average of ten, predominantly male, callers. There were no studio
guests. At the end of the shows, the presenters read out text messages that had been
sent throughout the programme.

The presenters did not regulate the discussions nor did they give any background
information on the MRC conflict. They allowed the callers to give their views, ask-
ing no or only very few follow-up questions. The presenters did not stop or correct
callers who expressed inciting statements or incorrect facts (see Breaches of the
Code of Conduct).

3.3. Breaches of the Code of Conduct

Radio Salaam: 20.04.2012, 7.10 AM

The topic of the discussion on Radio Salaam on 20.04.2012 at 7.10 AM emerged
from a 7.00 AM news item. The news report quoted Assistant Minister for Livestock,
Dhadho Godana, who had asked the Government to expeditiously deal with the
MRC issue.

The presenter then asked the listeners to give their views and opinions on this state-
ment. One male caller expressed the following views:

“Nikidhani mbunge wa Galole amenena maneno kweli na laiti wabunge wetu waki-
nena kama yeye sasa sisi huu mwambao wetu wa pwani tutaupata bila vurumani kwa
sababu wabunge wetu wamekaa kimya kwa sababu wanaploti wamechukua na ser-
ikali itawanyanganya. Sasa sisi tukin'yanganywa raslimali yetu sisi katika mkoa wa
pwani, watu wengi wafanyao kazi ni wanaotoka Kenya, Sisi watu wa pwani hatuna
ardhi,hatuna kazi mwisho hata kibanda ya kufuga punda. Hatuna ardhi zote wamechu-

'2Nairobi Business Monthly, July 2012, The Scramble for Space in Media, p. 36

THE MEDIA COVERAGE OF THE MOMBASA REPUBLICAN COUNCIL



kua ni watu kutoka bara. Sisi twawaambia hizi ardhi ni za babu zetu.Ikiwa hawatatupa
kwa mikono zetu sisi ndio tunajua siku ya kifo cha nyani”.

English Translation

“I think the Galole MP has spoken the absolute truth. If our MPs spoke like him, we
would secede without any problem. The problem is that our MPs have gone silent because
they have grabbed public land and they fear the Government will reclaim it. We have
been denied our ownership rights. The people who work in this region are from Kenya;
we, the people of the Coast, don’t own any land, and we don’t have jobs or even land to
graze our donkeys. Outsiders have grabbed our land and we want to tell them that this is
our ancestral land; if they dont surrender this land they will suffer the consequences.”

The presenter let the caller talk without asking for any proof of his accusations or
providing any additional context. He also didn "t comment on the fact that the caller
was referring to “Kenyans” as opposed to “people of the Coast”, thus supporting his
secessionist view. The presenter also didn’t react to the obvious threats expressed
by the caller, that “Kenyans” would suffer the consequences if they didn’t return
their land.

Thus the presenter breached Article 11a of the Code of Conduct for the Practice of
Journalism in Kenya, which demands that “news, views and comments on ethnic,
religious or sectarian dispute should be published or broadcast after proper verifi-
cation of facts and presented with due caution and restraint in a manner which is
conducive to the creation of an atmosphere congenial to national harmony, amity
and peace”. Article 11c¢ also states that news reports or commentaries should not be
written or broadcast in a manner likely to inflame the passions, aggravate the ten-
sion or accentuate the strained relations between the communities concerned.

Radio Rahma: 24.05.2012,7.18 AM

The topic of the discussion on Radio Rahma on 24.05.2012 at 7.18 AM was based
on comments made by Prime Minister Raila Odinga and Deputy Prime Minister
Musalia Mudavadi. In separate rallies the two presidential aspirants had said that
they would compel the government to accommodate MRC demands. Callers were
asked to give their views and opinions on these statements. The presenter talked to
a male caller who expressed the following views:

Mpiga Simu: “Pwani Ni Kenya, na hakuna mahali yeyote imeandikwa pwani si Kenya.
Kwa hivyo internal security ministry ili andika kwa speaker of national assembly yak-
wamba kukubaliana na MRC ita compromise national security. Kama bunge ita pitisha
motion kukubali kuongea na MRC, Wale wengine wana makundi haramu wata uliza
Kipali (...)”

Mtangazaji: “Ndugu Rashid wasema hivyo na tayari kuna watu mbali mbali wanaose-
ma , kuwa hawa wanafaa serikali wakae chini na wana makundi haramu kuwaikiliza”

Mpiga Simu: “Prime minister Na huyu deputy yake walikua wameandikia spika kufile
motion, lakini in turn minister for internal security akaandika kwa speaker of national
assembly ya kwamba kusikilizana na MRC ina sabotage national security”

THE MEDIA COVERAGE OF THE MOMBASA REPUBLICAN COUNCIL

18



19

Mtangazaji: “Bwana Rashid, ni pengine, yale mataifa yalifadhili au Kusaidia Sudan
Kujitenga pagine haikua sawa?”

Mpiga Simu: “Nataka kusema hivi, ya Sudan is an exceptional, ile ya Sudan ilikuwa
complete kutoka katiba ilifanwa 1958 mpakal962, mpaka southern Sudan walisema, let
us forget it badaaye walianza ku correct

English Translation

Caller: “The Coast is in Kenya and there has not been a secession yet. The National
Security Ministry wrote to the speaker of the National Assembly saying that a motion
to legitimise the MRC grouping will compromise National security and as a result other
illegal groupings will demand legitimacy.

Presenter: “Brother Rashid, you say that and already there are different people who feel
that the Government should dialogue with the MRC?

Caller: “The Prime Minister and his deputy filed a motion in parliament that sought
to invite the MRC to dialogue with the Government, but the Internal Security Minister
wrote to parliament indicating that such a motion will compromise National security.

Presenter: “Mr Rashid, are you saying that those nations that contributed to Sudan’s
secession erred?”

Caller: “T want to say this, for Sudan it was an exceptional case. Sudan’s secession was
adopted from the constitution review process conducted between 1958 and 1962. Then
Southern Sudan said let’s forget it, and later they corrected it”

The presenter clearly showed bias. His leading questions indicated that he disagreed
with the caller who didn "t support the MRC secession demands. Thus the presenter
breached Article 1a of the Code of Conduct which demands that all sides of a story
should be reported wherever possible. Articlelh additionally states that journalists
should seek to understand the diversity of their community and inform the public
without bias or stereotype and present a diversity of expressions, opinions, and ideas
in context.

3.4. Conclusions and Recommendations

The MRC issue was not highlighted prominently in the monitored radio pro-
grammes in April and May. Some of the call-in-shows which took up the topic,
however, breached the Code of Conduct by airing biased and inciting content.

The MRC issue should be considered as sensitive and volatile and radio journalists
should exercise due caution to ensure that their call-in-shows do not incite any side
towards negative action.

The Media Council of Kenya has conducted several training workshops on conflict

sensitive reporting, especially targeting radio presenters on the coast, and will con-
tinue to do so ahead of the upcoming general elections.

THE MEDIA COVERAGE OF THE MOMBASA REPUBLICAN COUNCIL






MIEIIDIL,

COOLI™NOIT. €3 B oM™ Y A

P.O Box 43132

00100 Nairobi, Kenya

T 4254202737058

M +254 0727 735252

E info@mediacouncil.or.ke

W http://www.mediacouncil.or.ke



